Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Prawa konsumentów: poprawiono 116 stron po unijnej kontroli e-sprzedawców

14-10-2013, 14:58

Brak informacji kontaktowych albo informacji o prawie do odstąpienia od umowy - takie naruszenia zidentyfikowano w ramach unijnej akcji kontrolnej stron sprzedających treści cyfrowe. Na 116 stronach wprowadzono już poprawki.

robot sprzątający

reklama


Czy słyszałeś o unijnych akcjach EU Sweep? Są to duże akcje kontrolne, których celem jest  sprawdzenie uczciwości sprzedawców internetowych. Są one prowadzone od roku 2007, kiedy to zbadano, jak w UE przebiega sprzedaż biletów lotniczych online. W roku 2008 sprawdzano strony sprzedające dzwonki do komórek, następnie pod lupę trafili sprzedawcy elektroniki, potem sprzedawcy biletów na imprezy kulturalne i sportowe. W roku 2012 sprawdzano strony oferujące kredyty online.

172 strony niezgodne z przepisami

W tym roku akcja kontrolna dotyczyła stron, które sprzedają gry, książki, filmy i muzykę w formie cyfrowej. 

Kontrola odbyła się latem 2012 r. W jej ramach...

  • organy krajowe sprawdziły łącznie 330 stron internetowych mających znaczny udział w rynku.
  • Stwierdzono, że w sumie 172 strony są niezgodne z przepisami o ochronie konsumenta.
  • Po kontroli poprawiono 116 stron internetowych.
  • W przypadku 49 stron prowadzone jest dalsze postępowanie.
  • W 5 przypadkach naruszenia prawa były mniejszej wagi, więc nie wszczynano postępowania, natomiast 2 strony już nie istnieją. 

Gra bezpłatna? Niekoniecznie!

W ramach kontroli sprawdzono m.in. czy na stronach sprzedawców można łatwo znaleźć informacje o głównych cechach produktów. Kontrola dotyczyła też zamieszczania na stronach adresów e-mail, na które można zgłaszać pytania i skargi, a także stosowania uczciwych warunków umów.

Wykryto następujące główne problemy:

  • nieuczciwe warunki umów pozbawiające konsumenta prawa do podejmowania środków prawnych lub do odszkodowania w przypadku, gdy produkt nie działa;
  • niejasne informacje na temat prawa do odstąpienia od umowy: ze względu na kwestie techniczne związane z pobieraniem treści cyfrowych ich sprzedawcy powinni informować konsumentów przed zakupem, że nie można anulować rozpoczętego pobierania - takich informacji brakowało na 42% sprawdzonych stron internetowych;
  • brak obowiązkowych informacji o tożsamości sprzedawcy, w szczególności brak jego adresu e-mail, co pozbawia konsumentów skutecznej możliwości kontaktu.

Oprócz przeprowadzenia akcji kontrolnej Komisja Europejska zleciła wykonanie uzupełniającego badania, które wykazało, że na stronach internetowych nie podaje się informacji o możliwych ograniczeniach geograficznych lub informuje się o nich w ograniczonym zakresie. Może to być problemem dla tych konsumentów, którzy odwiedzają różne państwa UE.

Sonda
Czy przed dokonaniem zakupu uważnie sprawdzasz informacje na stronie sprzedawcy?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Badanie ujawniło również, że gry reklamowane jako "bezpłatne" często wymagały wniesienia opłaty na dalszym etapie gry i nie jest to jasno powiedziane na samym początku. Nierzadko dotyczy to produktów skierowanych do dzieci, co może być szczególnie kłopotliwe.

Czytaj także: Nadchodzi koniec serwisów pobieraczkowych? Jest szansa - zobacz projekt ustawy


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *