Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Mamy prawo kopiować książki, ściągać filmy, dzielić się muzyką

19-12-2012, 19:13

Wymienione w tytule czynności są zgodne z ustawą o prawie autorskim, ale często uchodzą za wykroczenia. Czy komiksowe dymki umieszczone na szybach wagonów warszawskiego metra mogą zmienić takie myślenie?

robot sprzątający

reklama


Kampania „Bądź świadomy”, aktywnie wspierana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pomija kilka istotnych szczegółów mających związek z prawem autorskim. Przede wszystkim marginalizuje znaczenie dozwolonego użytku. Tymczasem...

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych pozwala na korzystanie - bez zezwolenia twórcy - z już rozpowszechnionych utworów w zakresie własnego użytku osobistego (art. 23). Własny użytek osobisty obejmuje dzielenie się tymi utworami z rodziną i osobami, z którymi utrzymujemy stosunki towarzyskie.

Do obowiązków prawnych użytkownika nie należy sprawdzanie, czy dostępne w internecie utwory zostały rozpowszechnione w sposób legalny czy nie. Wyjątkiem jest ściąganie filmów, muzyki, książek za pomocą sieci peer-to-peer (takich jak BitTorrent czy eDonkey), co wiąże się zwykle z udostępnianiem plików osobom, z którymi nic nas nie łączy, a więc wykracza poza dozwolony użytek.

Na te kwestie zwraca uwagę kampania społeczna „Prawo Kultury” przygotowana przez Fundację Nowoczesna Polska. Jej idea zawiera się w trzech prostych zdaniach:

Zdania te - ujęte w komiksowe dymki - pojawiły się na szybach wagonów warszawskiego metra.

Piotr VaGla Waglowski w kampanii Prawo Kultury, fot. Marek Stępniowski, CC BY-SA 3.0

Piotr VaGla Waglowski w kampanii Prawo Kultury
fot. Marek Stępniowski, CC BY-SA 3.0

Jak widać na powyższym zdjęciu, każdy dymek zawiera odnośnik do strony www.prawokultury.pl, na której znajdziemy szczegółowe wyjaśnienie każdego z twierdzeń, poparte konkretnymi zapisami ustawy o prawie autorskim.

Kampania potrwa do końca grudnia, a na ilustrujących ją zdjęciach można zobaczyć m.in. Piotra VaGlę Waglowskiego - prawnika i publicystę, Aleksandrę Sekułę - literaturoznawczynię i redaktorkę serwisu Wolne Lektury oraz Marcina Cisłę, czyli DJ-a Kwazara.

Marcin Cisło (DJ Kwazar) w kampanii Prawo Kultury, fot. Marek Stępniowski, CC BY-SA 3.0

Marcin Cisło (DJ Kwazar) w kampanii Prawo Kultury
fot. Marek Stępniowski, CC BY-SA 3.0


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: prawokultury.pl



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E