Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kolejne kary za SMS-owe loterie

03-04-2012, 11:26

Sporo pracy z loteriami SMS ma Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na jego celownik trafiła m.in. Wielka Loteria Plusa, której organizatorzy odważyli się zapewniać o pewnej wygranej, gwarantując jedynie udział w losowaniu.

Kiedyś wydawało się, że nie ma rady na nieuczciwe SMS-owe loterie, jednak raz poruszona machina Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów toczy się we własnym tempie, co skutkuje powolnym acz regularnym nakładaniem kar na przedsiębiorców. 

Dziś Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Just Mobile – organizatora loterii SMS-owej w sieciach telefonii komórkowej należących do Polkomtela oraz koncernu Kraft Foods Polska – organizatora loterii promującej wafelki Prince Polo.

Spółka Just Mobile z Katowic stosowała tzw. agresywne praktyki rynkowe, na które konsumenci zaczęli się skarżyć w sierpniu 2011 roku. Firma zorganizowała Wielką Loterię Plusa, w ramach której informowano konsumentów o wygraniu samochodu. Przykładowa treść SMS-a:

Czy zgodziłbyś się na ewentualny ODBIÓR samochodu GOLF w Warszawie? Wyślij SMS o treści TAK na 7419 (4,88 zł).

Komunikaty jednoznacznie sugerowały, że konsument uzyskał już nagrodę i konieczne jest jedynie wysłanie przez niego SMS-a w celu potwierdzenia odbioru. Tymczasem odesłanie SMS-a gwarantowało jedynie udział w losowaniu samochodu. To często stosowana zagrywka, która nie jest dozwolona i jej stosowanie może oznaczać karę.

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Just Mobile karę w łącznej wysokości 130.952 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Czytaj: 21 mln zł - kolejna kara za SMS-ową loterię

Drugie postępowanie - przeciwko Kraft Foods Polska - zostało wszczęte w lutym 2012 roku i dotyczy innego problemu. Promocyjne opakowania wafelków Prince Polo można było nabyć w maju i czerwcu 2011 roku. Na opakowaniach informowano, że aby wziąć udział w losowaniu nagród, wystarczy zarejestrować widniejący tam kod za pośrednictwem strony internetowej lub SMS-a oraz zachować opakowanie lub jego fragment z kodem.

Brakowało jednej istotnej informacji - zgodnie z regulaminem loterii warunkiem odebrania ewentualnej nagrody jest przedstawienie dowodu zakupu (paragonu lub faktury). W rezultacie konsumenci, którzy kupili produkt, a nie zachowali dowodu nabycia, nie mogliby odebrać nagrody. Ponadto klienci kupujący słodycze z automatów, które nie wystawiają paragonów, byli zupełnie pozbawieni takiej możliwości.

W opinii Urzędu dla wielu konsumentów perspektywa wylosowania nagrody mogła mieć decydujący wpływ na decyzję o zakupie produktu.

Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Kraft Foods Polska karę w wysokości 162.503 zł. Trzeba jednak zaznaczyć, że spółka podjęła starania o polubowne załatwienie sporu z konsumentami. Konsumentom, z którymi udało się nawiązać kontakt (łącznie 80 osób), przekazano listy z przeprosinami oraz upominki w postaci kosza produktów o wartości około 100 zł.

Czytaj: Oszuści podszywają się pod DI na Facebooku


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR