Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Nokia radzi sobie coraz gorzej, szybko goni ją Samsung. Z kolei Apple wskakuje na trzecie miejsce dzięki świetnej sprzedaży iPhone'a.

Ostatni kwartał 2011 roku był całkiem udany dla producentów telefonów komórkowych. Mimo słabego popytu na mniej zaawansowane urządzenia, udało się osiągnąć wzrost sprzedaży na poziomie 6,1 proc. Nabywców w tym okresie znalazło 427,4 mln telefonów komórkowych, z czego najwięcej miało logo Nokii. Fiński producent dalej dominuje w zestawieniu przygotowanym przez IDC, jednak jego przewaga systematycznie maleje. W ciągu roku sprzedaż Nokii zmalała o 8,2 proc., osiągając w ostatnim kwartale poziom 113,5 mln komórek. Udział firmy skurczył się z 30,7 do 26,6 proc. Dobrze przyjęte zostały modele z serii Lumia oraz Asha, jednak ich wpływ na ogólny wynik był wciąż niewielki.

Czytaj także: Restrukturyzacja Nokii obniży jej tegoroczne zyski

Na drugim miejscu umocnił się Samsung Electronics, którego sprzedaż wzrosła rok do roku o 20,9 proc., do poziomu 97,6 mln urządzeń. Firma zyskała także 2,8 pkt proc. udziału w rynku - teraz należy do niej 22,8 proc. IDC zauważa, że na sukces firmy zapracowały przede wszystkim smartfony Galaxy S II, Galaxy Note, Galaxy Nexus, a także zwykłe komórki z serii Galaxy Ace oraz Galaxy Y, jak również urządzenia pracującej na systemie Windows Phone - Focus Flash i Focus S. Samsungowi po raz pierwszy udało się także przebić barierę 90 mln urządzeń sprzedanych w jednym kwartale.

Na trzecie miejsce wskoczyła firma Apple, której sprzedaż wzrosła aż o 128,4 proc. i jest to zdecydowanie najlepszy wynik. Liczba sprzedanych iPhone'ów w ciągu roku zwiększyła się z 16,2 do 37,0 mln, a udział w rynku z 4,0 do 8,7 proc. Z podium spadła firma LG Electronics, która jest drugą i ostatnią z pierwszej piątki, której sprzedaż spadła - wyniosła ona 17,7 mln, co oznacza spadek o 42,2 proc. Chiński producent ZTE zajmuje piąte miejsce - sprzedaż wzrosła o 8,9 proc., a udział w rynku zwiększył się symbolicznie o 0,1 pkt proc., osiągając 4,0 proc.

Czytaj także: Amerykański rząd z własną wersją Androida

W przypadku danych za cały rok kolejność producentów wygląda identycznie. Sprzedaż wzrosła o 11,1 proc. i wyniosła 1,55 mld urządzeń. Największym wzrostem pochwalić się może Apple (96,2 proc.), a największy spadek stał się udziałem LG Electronics (-24,5 proc.). Nokia utrzymała pozycję lidera, jednak jej sprzedaż spadła o 7,9 proc. Dystans do Samsunga wyraźnie się zmniejszył - z 12,5 do 5,7 proc.

W Europie Zachodniej spadła sprzedaż zwykłych telefonów komórkowych, która nie została zrównoważona wzrostem w przypadku smartfonów. Świetne wyniki zanotowały Apple oraz Samsung, podczas gdy dla Nokii był to kolejny trudny okres. Z kolei Europa Środkowa, Bliski Wschód oraz Afryka pochwalić się mogły dwucyfrowym wzrostem, głównie dzięki rosnącej sile Samsunga.

W Ameryce Północnej na wynikach zaważyła głównie sprzedaż iPhone'a 4S, a także telefonów z technologią LTE, które sprzedawane były przez HTC, LG oraz Motorolę. Ameryka Łacińska także zanotowała wzrost sprzedaży smartfonów, głównie z systemem operacyjnym Android. Podobne tendencje widać w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie sprzedaż zwykłych komórek spadła, podczas gdy smartfonów wzrosła. Było to zasługą tak dobrego wyniku Apple'a, jak i chińskich producentów (Lenovo, Coolpada oraz Huawei), którzy zanotowali znacznie wyższą sprzedaż na swym rodzimym rynku.

Czytaj także: Smartfon wyprowadza LG na plus


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: IDC