Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Ustawy w XML i PDF - trwają konsultacje ws. formatów

04-11-2011, 10:11

Ustawy mają być publikowane elektronicznie, ale w jakim formacie? Obecnie Rada Ministrów proponuje, aby były to dokumenty XML, które da się przekształcić do formatu HTML i PDF.

robot sprzątający

reklama


Dzienniku Internautów kilkakrotnie zwracał uwagę na to, że elektroniczne publikowanie dokumentów na stronach rządowych nie zapewni przejrzystości, jeśli format tych dokumentów nie będzie odpowiedni. Szczególnie uciążliwe są skany wrzucane w formacie PDF, które nie tylko utrudniają przeszukiwanie i powtórne wykorzystanie dokumentów, ale czasem nawet ich przeczytanie (nie mówiąc o tym, że takie dokumenty zajmują więcej miejsca). 

W przeszłości Rząd proponował publikowanie skanów, co miało zapewnić wiarygodność dokumentów dzięki zeskanowaniu pieczątek. Teraz podejście do problemu się zmieniło, o czym świadczy projekt rozporządzenia dostępny na stronie BIP Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Chodzi o Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wymagań technicznych dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, elektronicznej postaci dzienników urzędowych oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych (w brzmieniu skierowanym do uzgodnień międzyresortowych, z terminem zgłaszania uwag do dnia 7 listopada 2011 r.).

W rozporządzeniu czytamy m.in.:

§ 3. 1. Dokumenty elektroniczne zawierające akty podlegające ogłoszeniu sporządza się w formacie XML.

(...)

5. Schemat aktu jest sporządzany przy wykorzystaniu standardu XSD zgodnego z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych.

(...)

6. Szablon wizualizacji aktu umożliwia przekształcenie treści aktu podlegającego ogłoszeniu, zapisanej w pliku XML, do formatów PDF oraz HTML zgodnych z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych.

Rozporządzenie mówi również, że w skład schematu aktu mają znaczniki XML zawierające mechanizmy do przedstawiania budowy aktu, zawartości tekstowej poszczególnych jednostek systematyzacyjnych i elementów zewnętrznych włączonych w treść aktu, a przechowywanych w osobnych e-dokumentach.

Czytaj: Rząd zmniejsza przejrzystość dzięki skanom

W paragrafie 5. projektu rozporządzenia opisano, jakie warunki ma spełniać załącznik rozporządzenia. Ma to być plik XML z wizualizacją w formatach HTML oraz PDF. Ewentualnie może to być plik PDF generowany w sposób umożliwiający przeszukiwanie tekstu dokumentu, a jego postać ma umożliwiać wydruk treści w formacie A4 w jakości niepozostawiającej wątpliwości co do treści dokumentu.

Rozporządzenie mówi też, że akty podlegające ogłoszeniu ogłasza się w formatach XML i PDF wygenerowanych na podstawie dokumentu XML. Akty wraz z załącznikami oraz zewnętrznymi plikami binarnymi (obrazami, wykresami, mapami itp.) opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym organu upoważnionego do wydania aktu podlegającego ogłaszaniu. Wymagania dotyczące podpisu elektronicznego w przedmiotowym zakresie określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Na pierwszy rzut oka rozporządzenie wydaje się krokiem w dobrą stronę. Ciekawie będzie zobaczyć, co na ten temat powiedzą eksperci, którzy ocenią rozporządzenie w ramach konsultacji.

Czytaj: Ministerstwo Gospodarki: uwagi do ustaw online


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: BIP MSWiA



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E