Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Bankowość: oddziały na równi z internetem

02-11-2011, 21:51

Już ponad 80 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z usług banków. Mimo wciąż rosnącej liczby nowoczesnych rozwiązań bankowości elektronicznej i mobilnej, tradycyjna bankowość w oddziałach trzyma się mocno. Równie chętnie korzystamy z bankowości internetowej, jak odwiedzamy oddziały naszego banku – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Bank PBC przez Instytut Homo Homini.

Z jakiego kanału kontaktu z bankiem korzystamy najczęściej
fot. DB - Z jakiego kanału kontaktu z bankiem korzystamy najczęściej
Instytut Homo Homini zapytał Polaków, czy chętniej korzystają z usług swojego banku w oddziale czy za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Spośród respondentów, którzy zadeklarowali, że korzystają z usług banków, 55 proc. najchętniej korzysta z bankowości elektronicznej, ale niewiele mniej, bo prawie 54 proc. wskazało oddział banku jako preferowaną formę kontaktu (respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź). Kontakt poprzez call center najchętniej wykorzystuje zaledwie co 10. badany (11 proc.). Ostatnie miejsce (z 4,4 proc. wskazań) zajęła bankowość mobilna, co jak na nowość rynkową jest dość dobrym wynikiem. Oddziały nieco chętniej odwiedzają kobiety (56 proc.), z kolei mężczyźni preferują bankowość elektroniczną (61 proc.). Panowie są również bardziej skłonni zadzwonić na call center (14 proc. w porównaniu z 9 proc. w przypadku kobiet).

- Pomimo postępującej dynamicznie informatyzacji usług bankowych nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie oddziały miały przejść do historii – mówi Leszek Niemycki, Prezes Zarządu Deutsche Bank PBC. – Równie szybko, jak popularność bankowości elektronicznej, rośnie też w Polsce grupa klientów wymagających profesjonalnej, dobrej obsługi doradczej. Dla nich internet nie jest w stanie całkowicie zastąpić kontaktu osobistego z przedstawicielem banku w oddziale, szczególnie w zakresie bardziej skomplikowanych rozwiązań czy tworzenia długofalowych strategii finansowych.

Potencjał wzrostu w młodych i wymagających

W tym samym badaniu ponad 81 proc. respondentów zadeklarowało, że korzysta z usług banku. Najwięcej osób, które nie posiadają konta bankowego jest wśród najstarszych (45 proc. respondentów w wieku 65+ ) i najmłodszych (27 proc. osób w wieku 18-24 lata). Znakomita większość spośród "nieubankowionych" raczej nie poczuje nagłej potrzeby skorzystania z usług banku – ocenia Marcin Jabłczyński z DB Securities i przekonuje, że największy potencjał jest w klientach najmłodszych (nowi klienci banków to zazwyczaj wchodzące w dorosłe życie kolejne roczniki młodych osób), najbardziej wymagających.

- W Polsce możemy wciąż obserwować stosunkowo niewielki udział w rynku bardziej zaawansowanych produktów bankowych, takich jak kredyty hipoteczne, fundusze czy rozwiązania emerytalne. To właśnie w obszarze tych produktów widzę największy potencjał wzrostu – mówi Marcin Jabłczyński. Dlatego też rola bankowości oddziałowej nie zmniejszy się drastycznie, ponieważ właśnie w tych kategoriach produktów niezbędny jest bezpośredni kontakt klienta z doradcą - dodaje.

Czytaj też: mBanking - jak banki dbają o bezpieczeństwo danych?

Według Marcina Jabłczyńskiego klient internetowy ceni przede wszystkim wygodę i przyzwyczaja się do danego interfejsu obsługi. Dlatego pozostaje zazwyczaj lojalny wobec swojego banku – zaznacza ekspert DB Securities. I jest to klient młody. Wszyscy respondenci w wieku 18-24 lata, którzy korzystają z usług banku, wskazali jako preferowaną formę kontaktu internet. Im jesteśmy starsi, tym mniejszy entuzjazm dla komunikowania się z bankiem online. Kontakt wirtualny wskazało jako swój preferowany jedynie 29 proc. osób w wieku 55-65 lat i tylko 23 proc. osób powyżej 65 roku życia. Osoby starsze wybierają też częściej kontakt telefoniczny. Domeną trzydziesto- i czterdziestolatków jest bankowość mobilna (smartfon za najlepsze narzędzie do komunikacji z bankiem uważa 9 proc. osób w wieku 35-44 lata i 6 proc. w wieku 25-34 lata).


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR