Niedoinformowanie internautów, mylące sformułowania i mało intuicyjny formularz - to według Symetrii niektóre problemy, na jakie można trafić, dokonując tzw. samospisu internetowego.
Agencja Symetria zbadała użyteczność internetowego formularza, wykorzystywanego do Spisu Powszechnego 2011 przez internet. W tym celu wykorzystano Eye Tracking, co miało dodatkowo pokazać, na czym skupia się internauta dokonujący samospisu.
Według Symetrii jednym z głównych błędów jest nieznajomość celu, jaki przyświeca Spisowi. Badane osoby nie potrafiły jednoznacznie stwierdzić, po co Główny Urząd Statystyczny zbiera dane. Na podstronie dot. samospisu informacje o bezpieczeństwie zostały umieszczone na końcu, co zdecydowanie pominęli badani.
Badanie wskazuje także na błędy popełniane przez GUS już w samym informowaniu użytkowników. Informacje bowiem podano w formie banerów reklamowych – mamy tu do czynienia ze „zjawiskiem ślepoty banerowej” - banery bardzo często pomijane są przez internautów bezwarunkowo. Co gorsza, grafika nie przenosi do strony Spisu, a jest tylko informacją.
Spis Powszechny nacechowany jest licznymi możliwościami odpowiedzi, które mogą sprawić problem (np. pojęcie osoby fizycznej, budynku wielomieszkaniowego). Frazy, które mogą okazać się niezrozumiałe, zostały przedstawione inną czcionką i podkreślone, co mogłoby sugerować odnośnik do innej strony lub podpowiedzi. Tak się jednak nie dzieje. W efekcie badani nie zdają sobie sprawy z umieszczonej w serwisie pomocy, przez co jej nie wykorzystują.
Symetria zwraca także uwagę na przycisk „sprawdź”, który przez wielu badanych jest pomijany, problem z miejscem zamieszkania, co przedstawiane jest w mało intuicyjny sposób, oraz jeden pozytywny aspekt - wypełnienie samospisu zajmuje niewiele czasu. Już jakiś czas temu w Dzienniku Internautów opisaliśmy, jak wypełnić formularz Spisu Powszechnego 2011.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|