Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Telefon zaufania rozgrzany do czerwoności przez nastolatków

13-07-2010, 18:14

Wakacje to nie tylko okres beztroskiej zabawy i odpoczynku. Konsultanci telefonu 116 111 obserwują, że w czasie wakacji zmienia się intensywność oraz charakter problemów dzieci i młodzieży. Młode osoby stawiane są przed wieloma wyborami, znajdują się w nowych dla siebie sytuacjach, w których nie zawsze wiedzą, co zrobić. A zagrożeń wakacyjnych jest naprawdę wiele.

robot sprzątający

reklama


116 111 to ogólnopolski i całkowicie bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Został uruchomiony w listopadzie 2008 roku przez Fundację Dzieci Niczyje i firmę Polkomtel SA. Przez 20 miesięcy działania konsultanci Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 odebrali blisko 160 tysięcy telefonów od młodych osób potrzebujących wsparcia, opieki i rozmowy. Telefonowi 116 111 towarzyszy strona internetowa www.116111.pl, za pośrednictwem której dzieci i młodzież mogą zadawać konsultantom anonimowe pytania online.

>> Czytaj też: Telefon zaufania ma zapobiec fali depresji Polaków

- W ubiegłym roku w okresie wakacyjnym prowadziliśmy znacznie więcej rozmów dotyczących seksualności nastolatków, inicjacji seksualnej czy obaw przez zajściem w ciążę – relacjonuje Lucyna Kicińska, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. – Wakacje 2010 zaczęły się zaledwie 3 tygodnie temu, a te tematy wracają. Dzwonią zarówno chłopcy, jak i dziewczęta, pytają na przykład o to, czy powinni „dać dowód miłości” partnerce lub partnerowi, czy mogą odpowiedzieć na taką propozycję „nie” – dodaje Kicińska.

Sonda
Czy wakacje są dla ciebie trudniejszym okresem?
  • Tak
  • Nie
  • Nie wiem
wyniki  komentarze

Przyglądając się statystykom z 2009 roku, dostrzegamy, że w okresie wakacyjnym młodzi ludzie wybierali numer 116 111 znacznie częściej, by porozmawiać o używkach i uzależnieniach. Podczas wakacji dzieci i młodzieży mają większy dostęp do alkoholu, papierosów czy narkotyków – mówi konsultant telefonu 116 111. – Pierwszy papieros czy skręt są często wypalane pod presją grupy. Nastolatek chce zostać zaakceptowany, lubiany i popularny. "Jeśli ktoś pije piwo, ja też powinienem. Inaczej pomyślą, że jestem frajerem" – słyszymy często od rozmówców – dodaje konsultant.

Szczególnie widocznym problemem w okresie wakacji są też trudności w porozumieniu się pomiędzy dziećmi a rodzicami, zwłaszcza w temacie samodzielnych wyjazdów nastolatków. Wielu rodziców zna wakacyjne zagrożenia i boi się o swoje dzieci. Na propozycję samodzielnego wyjazdu reagują kategorycznym „nie”. Brakuje rozmowy, przedstawienia planu wyjazdu, dyskusji i próby negocjacji. Taka sytuacja rodzi frustrację i niezrozumienie.

W rozmowach z nastolatkami często pytamy, czy wiedzą, dlaczego rodzice nie chcą zgodzić się na ich samodzielny wyjazd, czy przedstawili im plan wyjazdu, powiedzieli, z kim chcieliby pojechać, na jak długo i czy będzie z nimi osoba dorosła. Na ogół okazuje się, że nasi rozmówcy po prostu „obrazili się” na swoich rodziców i rozmowa - zamiast się rozpocząć - przerodziła się w kłótnię – tłumaczy konsultantka.

>> Czytaj też: Zapewnij dziecku bezpieczne wakacje - na co uważać

Telefon zaufania 116 111
fot. - Telefon zaufania 116 111
Po takich awanturach wielu nastolatków myśli o ucieczce z domu. „Skoro nie chcą mnie puścić na wyjazd, to pojadę bez ich zgody” – słyszą konsultanci 116 111. Młodzież pod wpływem impulsu nie myśli o konsekwencjach i zagrożeniach bycia na gigancie: braku pieniędzy, bezdomności, o tym, co poczują, pomyślą i co zrobią rodzice, oraz o tym, co się stanie, gdy wakacje się skończą i trzeba będzie wrócić do domu.

O to wszystko pytamy my – mówi konsultantka 116 111 – i bardzo często okazuje się, że rozmówcy deklarują konsultantom, że ponownie poruszą ten temat z rodzicami, przedstawią swoje plany i postarają się zrozumieć racje dorosłych.

- Każdy dzień naszej pracy pokazuje, jak potrzebni jesteśmy młodym ludziom – podsumowuje Lucyna Kicińska. – Wciąż staramy się, by nasza oferta była bardziej dostępna. W 2008 roku, rozpoczynając obsługę linii, pracowaliśmy od poniedziałki do piątku od 12 do 20 przy dwóch jednocześnie działających stanowiskach konsultanckich. Teraz mamy ich już cztery. A od września 2010 roku Telefon 116 111 będzie działał również w soboty – dodaje.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E