List wzywający do skrócenia okresu przechowywania danych z wyszukiwarek wysłali do Google, Microsoft i Yahoo przedstawiciele Grupy Roboczej Art. 29 - europejskiego organu doradczego Komisji Europejskiej w zakresie ochrony danych osobowych i prywatności. Ich zdaniem właściwa anonimizacja danych ma coraz większe znaczenie w czasach, w których szybko rośnie ilość danych dostępnych na nasz temat w internecie.
reklama
W Grupie Roboczej Art. 29 (WP29) zasiadają przedstawiciele krajowych urzędów odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych (w tym polskiego GIODO), Europejskiego Inspektora Ochrony Danych oraz Komisji Europejskiej. Jednym z zadań tego organu jest śledzenie kwestii przetwarzania danych w sieci, także przez serwisy społecznościowe.
W połowie maja WP29 upomniała Facebooka za domyślne ustawienia prywatności. Z kolei dwa dni temu Grupa zwróciła się do dostawców największych wyszukiwarek, wysyłając do nich listy, których kopie trafiły m.in. do amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu i Komisji Europejskiej.
Listy są kolejnym wezwaniem Google, Yahoo i Microsoftu do skrócenia do sześciu miesięcy okresu czasu, w którym dane o użytkownikach wyszukiwarek nie są "anonimizowane" (tzn. przetwarzane tak, aby nie dało się ich powiązać z danym użytkownikiem).
Zdaniem WP29 historia wyszukiwania użytkownika zawiera dane o zainteresowaniach i relacjach personalnych użytkowników, a więc jest wiele nadużyć, do których może dojść z wykorzystaniem tych danych.
W liście do Google (plik PDF, 3 strony) Grupa Robocza szczególnie podkreśliła konieczność skrócenia czasu przechowywania danych, jako że kalifornijska firma jest podmiotem dominującym na rynku wyszukiwania w każdym kraju UE. WP29 wezwała szefa Gogle przejrzenia procesu anonimizacji danych i uczynienia go bardziej przejrzystym m.in. poprzez przeprowadzenie audytu z udziałem niezależnego podmiotu.
WP29 wyraziła także opinię, że środek, jakim jest skasowanie ostatniego oktetu z adresu IP, nie jest wystarczający do anonimizacji.
- Uczciwe i zgodne z prawem przetwarzanie danych osobistych przez wyszukiwarki staje się bardziej kluczowe z powodu wybuchu i rozprzestrzeniania się danych audiowizualnych (cyfrowych obrazów, treści audio i wideo) oraz rosnącego użycia usług lokalizacyjnych w internecie - podsumowali przedstawiciele WP29 w oficjalnym oświadczeniu.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|