Nowe przepisy ułatwiające wykonywanie połączeń z telefonów komórkowych w czasie przebywania na statku przyjęła Komisja Europejska. Przepisy te mają ujednolicić techniczne i prawne warunki dotyczące usług komunikacji na pokładzie i torują drogę dla innowacyjnych aplikacji, takich jak system zdalnego monitorowania kontenerów składowanych na pokładzie.
reklama
Usługi łączności ruchomej na pokładach statków (usługi MCV) są ponadgranicznymi usługami telekomunikacyjnymi. Dotychczas były one dostępne w Europie tylko w ograniczonym zakresie i zazwyczaj poza wodami terytorialnymi państw członkowskich, na wodach międzynarodowych.
Jednym z problemów sektora usług MCV było istnienie 27 różnych zestawów przepisów krajowych dotyczących możliwości korzystania z telefonów na pokładach statków wycieczkowych, towarowych i promów na europejskich wodach terytorialnych.
Takie usługi świadczone są przy pomocy niewielkich przekaźnikowych stacji znajdujących się na pokładzie, które łączą – za pośrednictwem satelity – telefony podróżujących z urządzeniami sieciowymi na lądzie. Usługi na pokładzie zapewniają łączność między użytkownikami za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnych przy wykorzystaniu zwykłego telefonu komórkowego.
Przyjęta przez Komisję decyzja gwarantuje dostępność częstotliwości radiowych GSM 900 MHz i/lub 1800 MHz w celu świadczenia usług komunikacji na pokładzie w ramach zharmonizowanych warunków technicznych i operacyjnych. Gwarantuje również, że usługi łączności ruchomej świadczone na pokładzie nie zakłócają analogicznych usług na lądzie, co oznacza, że korzystający z telefonów komórkowych na wybrzeżu nie są mimowolnie łączeni z systemami na pokładzie.
W tym samym czasie Komisja przyjęła zalecenie, zgodnie z którym państwa UE powinny zliberalizować swoje systemy wydawania zezwoleń, umożliwiając każdemu operatorowi upoważnionemu do świadczenia usług w danym kraju świadczenie ich na wodach terytorialnych innych państw UE bez konieczności uzyskania dodatkowych licencji.
Nowe środki prawne nie tylko ułatwią pasażerom i członkom załogi statku utrzymywanie kontaktu z rodziną i przyjaciółmi, ale umożliwią także wprowadzanie nowych usług. Możliwe będzie np. zdalne monitorowanie temperatury i wilgotności przewożonego kontenera, co zapewnia stałą kontrolę jakości towarów składowanych na statkach.
Państwa członkowskie UE powinny w ciągu dwunastu miesięcy udostępnić wolne pasma widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na statkach oraz dostosować krajowe przepisy, tak by były one zgodne z decyzją. Powinny one również zadbać o to, by użytkownicy zostali odpowiednio poinformowani o warunkach korzystania z usług łączności ruchomej na statkach.
Decyzja i zalecenie Komisji dotyczące usług łączności ruchomej na pokładzie statków są dostępne na stronie Komisji Europejskiej.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|