Najbardziej na komórkach pożądamy nawigacji GPS, a najdynamiczniej rosnącą grupą użytkowników komórek są osoby starsze. Internet szerokopasmowy jest już w połowie polskich gospodarstw domowych. W naszych domach wciąż królują komputery stacjonarne - wynika z badania poświęconego zachowaniom polskich konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych Ericsson Consumer Lab.
Ericsson Consumer Lab zakończył pogłębione badanie poświęcone zachowaniom polskich konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych. Badanie wykazało m.in. że Polacy przekonują się coraz bardziej zarówno do telefonii komórkowej, jak i usług mobilnego szerokopasmowego internetu.
Według badań laboratorium Ericssona w roku 2009 penetracja telefonii komórkowej w Polsce wynosi 85% (w roku 2006 było to 72%). Z kolei liczba telefonów stacjonarnych w naszych domach spadła od 2006 roku, kiedy to 65% Polaków deklarowało posiadanie stacjonarki. Obecnie telefon stacjonarny posiada 58% Polaków, podczas gdy średnia światowa wynosi 65%
Najdynamiczniej rosnącą grupą użytkowników telefonii mobilnej w Polsce są Tradycjonaliści. To osoby powyżej 50 roku życia, korzystające głównie z podstawowych funkcji telefonu. W 2009 roku już 54% osób z tej grupy korzystało z komórek. Co ciekawe, jeszcze 3 lata temu grupa ta deklarowała niewielkie (23%) zainteresowanie komunikacją mobilną. Dosyć znaczny wzrost odnotowała także grupa określana jako Domatorzy. W roku 2009 już 83% osób z tej grupy posiadało telefon komórkowych do swojej dyspozycji, podczas gdy w roku 2006 było ich 62%.
Wraz ze wzrostem liczby osób korzystających z komórek rośnie także długość rozmów. Statystyczny Polak spędza na rozmowach przez telefon komórkowy (połączenia przychodzące i wychodzące) prawie pół godziny dziennie (26 minut), dzwoniąc w obrębie naszego kraju głównie w sprawach prywatnych (17 minut). W 2006 roku rozmawialiśmy średnio 15 minut dziennie (11 minut w sprawach prywatnych).
Z kolei za pomocą telefonów stacjonarnych rozmawiamy w bieżącym roku nieco dłużej niż w 2006 roku, bo 16 minut w sprawach prywatnych, w stosunku do 14 minut trzy lata temu. Jak jednak widać, długość rozmów stanowczo przemawia na korzyść połączeń komórkowych.
Najdłuższe połączenia telefoniczne przeprowadzają Włosi - średnia dzienna długość połączeń wyniosła w badaniu Ericsson Consumer Lab 56 minut, w tym 38 minut rozmów prywatnych. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazła się Hiszpania - 48 minut, w tym 31 minut rozmów prywatnych. Najkrótszą średnią dzienną długość połączeń wykazano w Japonii - 23 minuty, w tym 15 minut w sprawach prywatnych.
83% z nas samodzielnie płaci za rachunki telefoniczne. Miesięcznie na komórkę wydajemy średnio 57 zł, podczas gdy na telefon stacjonarny 65 zł, a na internet 59 zł.
Telefonów komórkowych używamy przede wszystkim do przeprowadzania rozmów głosowych (praktycznie 100% użytkowników) oraz wysyłania wiadomości SMS (ok. 80%). Średnio dziennie wysyłamy i odbieramy po 7 wiadomości SMS, czyli tyle samo, co w roku 2006. Rocznie daje to około 2500 wiadomości na jednego użytkownika. Na pytanie, jakie czynności wykonujemy w przypadku każdych 10 odebranych wiadomości SMS, ponad połowa Polaków (54%) twierdzi, że odpowiada na SMS-a za pomocą nowej wiadomości, 22% oddzwania do nadawcy, 15% czyta, ale zwykle nie odpowiada, a 8% odpowiada, wysyłając SMS i dzwoniąc do nadawcy.
Pozostałe funkcje telefonów komórkowych wykorzystywane są przez dużo mniejszy odsetek użytkowników, np. kamera (ok. 27%), sprawdzanie wiadomości głosowych (ok. 25%), odtwarzacz mp3 (ok. 22%) czy wysłanie MMS-ów (17%).
Co ciekawe, 35% badanych zadeklarowało, że w swojej komórce chciałoby mieć nawigację GPS. To najbardziej poszukiwana usługa w telefonie komórkowym wśród Polaków, na drugim miejscu (30%) znalazły się automatyczna usługa kopii zapasowej telefonu oraz bieżąca dostępność. 26% ankietowanych Polaków chciałoby mieć możliwość zakupu biletów przez komórkę oraz korzystania z bankowości mobilnej, a 22% stawia na mikropłatności.
Poniżej granicy 20% znalazły się takie usługi, jak muzyka odtwarzana w trakcie nawiązywania połączenia (19%), przeglądanie internetu z pomocą komórki (18%), dostęp do portali społecznościowych (18%), dostęp do poczty elektronicznej (17%), dostęp do komunikatorów (17%). Najmniej pożądaną przez badanych Polaków usługą jest pobieranie muzyki (15%).
Dostępność szybkiego internetu w naszych domach znacznie wzrosła od badania przeprowadzonego w 2006 roku, kiedy to tylko 21% gospodarstw zadeklarowała posiadanie łącza szerokopasmowego. W roku 2009 szybki internet jest już w 52% polskich domów. Średnia światowa według Ericsson Consumer Lab wynosi 50%.
Na wsiach połączenie internetowe dostępne jest już w 45% gospodarstw, w przypadku mieszkańców miast o populacji do 50 tys. - 55% domów posiada internet, w miastach od 51 tys. do 200 tys. mieszkańców - 61%, a w dużych miastach powyżej 200 tys. mieszkańców - 70%. Łącze typu dial-up dostępne jest jeszcze tylko w przypadku 4% gospodarstw domowych.
Prawdziwą furorę nad Wisłą robią elektroniczne usługi bankowe. W 2006 roku tylko 14% ankietowanych deklarowało, że wykonuje w internecie co najmniej jedną operację finansową tygodniowo. Tegoroczne badania wskazują, że z bankowych transakcji wykonywanych online korzysta już 41% Polaków tygodniowo!
Najczęściej wykorzystujemy jednak internet do przeglądania stron w celach prywatnych (86%), korzystania z osobistej poczty elektronicznej (77%) i korzystania z wyszukiwarek (76%). Z komunikatorów w tygodniu korzysta 62% badanych, a z portali społecznościowych 41%.
Według badania Ericsson Consumer Lab w polskich gospodarstwach domowych wciąż królują komputery stacjonarne - deklaracje o posiadaniu takiego sprzętu złożyło 61% ankietowanych, przy średniej światowej na poziomie 54%. Wyprzedzamy w tym zestawieniu m.in. gospodarstwa domowe z Włoch (55%), Czech (50%) i Brazylii (40%).
Dosyć słabo prezentujemy się natomiast, jeśli chodzi o obecność w naszych domach komputerów przenośnych - tylko 27% ankietowanych zadeklarowało obecność w domu notebooków. Średnia światowa wynosi w tym przypadku 36%. Z wynikiem 27% wyprzedzamy tylko Chiny (14%), Brazylię (5%) oraz Czechy (21%).
Badania Ericsson Consumer Lab odbyły się w okresie marzec - maj 2009 roku. Przeprowadzono 1500 wywiadów, które objęły osoby między 15-69 rokiem życia. Źródłem danych są ankiety bezpośrednie i internetowe w rozkładzie po 50%. Badania są reprezentatywne dla 28 mln Polaków.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|