Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

eBay walczy z utrudnianiem sprzedaży przez internet

30-07-2009, 09:23

Połowa sprzedawców online spotkała się z ograniczaniem ich prawa do uczciwej konkurencji na rynku globalnym przez niektóre firmy i właścicieli marek - wynika z badań przeprowadzonych przez eBay. Zdaniem serwisu istnieje duże prawdopodobieństwo, że takie działania ze strony producentów mogą stać się zjawiskiem powszechnym i warto, by Komisja Europejska zawczasu podjęła stosowne kroki, by do tego nie dopuścić.

robot sprzątający

reklama


Według badań, przeprowadzonych maju i czerwcu br. przez eBay wśród sprzedawców z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Włoch, połowa sprzedawców online spotkała się z nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez niektóre firmy i właścicieli marek, polegającymi na ograniczaniu prawa do uczciwej konkurencji na rynku globalnym.

- Przebadaliśmy w sumie prawie 900 sklepów osiągających dochody roczne powyżej 100 000 euro - ponad połowa spotkała się z jakąś formą dyskryminacji ze strony niektórych właścicieli marek - powiedział Dziennikowi Internautów Karol Świtała.

Wyniki badań eBay są bardzo ciekawe. Wynika z nich, że ponad połowa (55%) badanych sprzedawców otrzymało od producenta lub właściciela marki zakaz sprzedaży pewnych dóbr przez internet, tyle samo otrzymało zakaz oferowania zniżek na towary.

Wielu sprzedawców (47%) przyznaje również, że otrzymuje od producentów nakaz prezentowania towaru w określony sposób, a 40% mogło sprzedawać określone towary tylko pod warunkiem spełnienia podanych kryteriów. Co ciekawe, blisko połowa (45%) handlowców online spotkała się z niewyjaśnionymi problemami z dostawą towaru przez producenta lub właściciela marki do sklepu internetowego.

Ten zastanawiający trend został wychwycony w czasach, gdy wielu konsumentów, szukając oszczędności, zwraca się w stronę internetu. Niższe ceny nie powinny jednak oznaczać mniejszego wyboru - uważają przedstawiciele eBay.

Wszystkiemu winne podróbki

Producenci, dążący do kontrolowania sprzedaży produktów online, tłumaczą swoje działania chęcią zapobieżenia sprzedaży podróbek. eBay niedawno wygrał kilka procesów z właścicielami marek, którzy próbowali obarczyć platformę odpowiedzialnością za obecność podróbek na aukcjach (choć wcześniej przegrał także podobną sprawę we Francji). Producentom i właścicielom marek nie udało się zatem zrobić z eBay kozła ofiarnego, więc zdecydowali się na podjęcie innych kroków.

Jak jednak przekonują przedstawiciele eBay, serwis od dawna jest zaangażowany w walkę z podróbkami. Każdego roku, serwis wydaje ponad 20 milionów dolarów na wykrywanie i eliminowanie podejrzanych produktów. Ponadto w walce z podróbkami na aukcjach eBay współpracuje z ponad 31 tys. właścicieli praw autorskich z całego świata.

Efektem powyższych działań jest znaczne ograniczenie występowania podrabianych produktów na tej platformie. W ubiegłym roku wykryto lub zgłoszono jedynie 0,15% aukcji potencjalnie związanych z podróbkami - informują przedstawiciele eBay.

Komisja Europejska powinna przyjrzeć się problemowi

Kiedy eBay odnotował działania producentów i właścicieli marek dążące do zablokowania bądź utrudniania sprzedaży ich produktów w serwisach i witrynach internetowych, postanowił zainterweniować w Komisji Europejskiej. By interwencja miała mocny społeczny wydźwięk, zdecydowano się na formę publicznej petycji, w której - stając w obronie swoich sprzedawców - eBay chce zwrócić uwagę Komisji Europejskiej na praktyki stosowane przez opisywane firmy.

Petycję skierowaną do KE mogą podpisać wszyscy zarejestrowani użytkownicy eBay. Dokument zawiera prośbę skierowaną do Komisji Europejskiej o nowelizację obowiązujących w UE przepisów, w celu powstrzymania nieuczciwych praktyk handlowych.

W celu obrony prawa kupujących i sprzedających w internecie eBay wzywa Komisję Europejską do zmiany unijnych regulacji prawnych w zakresie konkurencji. Prawodawcy powinni - zdaniem eBay - podjąć zdecydowane kroki zmierzające do ukrócenia nieuczciwych praktyk poprzez:

  • zabronienie właścicielom marek wprowadzania nieuzasadnionych zakazów sprzedaży w internecie,
  • zabronienie właścicielom marek wprowadzania zakazu ponownej sprzedaży dla osób, które kupiły towar,
  • zakazanie wymogu posiadania fizycznego sklepu jako warunku współpracy z niektórymi producentami,
  • zobligowanie producentów, by prowadzili sprawiedliwą politykę dystrybucyjną,
  • zobligowanie producentów do upublicznienia na żądanie swojej polityki dystrybucyjnej.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *