Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Raport: E-commerce w Polsce 2009

03-06-2009, 20:46

Kryzys omija handel elektroniczny szerokim łukiem twierdzą twórcy raportu "E-commerce w Polsce 2009" z firmy Praktycy.com. Ich zdaniem polski handel internetowy kwitnie, na przekór niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej na świecie i w Polsce, a po części także dzięki niej. Branża nie odczuwa kryzysu, wręcz przeciwnie liczy na zwiększenie przychodów w 2009 roku.

Aż 77% sklepów prognozuje zwiększenie liczby klientów, 7 na 10 sklepów jest zadowolonych z wyników finansowych osiągniętych w 2008 roku, a 80% respondentów spodziewa się jeszcze lepszych wskaźników w 2009 roku! Co nietypowe i ważne, sklepy pomimo globalnego kryzysu wydają coraz więcej na marketing, dążąc do najlepszych wzorców zachodnich – aż 34% badanych sklepów przeznacza więcej niż 10% swojego przychodu na promocję. Coraz częściej wykorzystują także zaawansowane mechanizmy wspierające sprzedaż, np. zindywidualizowane rekomendacje - wynika z najnowszego raportu na temat stanu polskiego handlu elektronicznego i perspektyw jego rozwoju przygotowanego przez Praktycy.com.

- Z naszego raportu wyłania się obraz branży o stabilnej pozycji rynkowej i optymistycznie patrzącej w przyszłość – mówi Piotr Krawiec, dyrektor zarządzający Praktycy.com. Co prawda polskiemu rynkowi o wartości 11 mld zł (2,5 mld €) w 2008 roku, co stanowi 2% obrotów całego polskiego handlu detalicznego, daleko jeszcze do najbardziej rozwiniętych rynków, np. w USA rynek wart był 133 mld $ (97,5 mld €) w zeszłym roku. Jednak co ważne, prognozuje się mu najdłuższy wzrost wartości i najlepsze warunki do dalszego rozwoju handlu internetowego w całej Europie. Według prognoz jego wartość tylko w tym roku zwiększy się o 20% do 13 mld zł, podczas gdy amerykański skurczy się o 0,4% - dodaje Krawiec z Praktycy.com

Większość przebadanych sklepów (59%) zanotowała wzrost ruchu na stronie internetowej w I kwartale 2009, 77% prognozuje zwiększenie liczby klientów w tym roku. Intensywne zainteresowanie ofertą e-sklepów przekłada się na wyniki finansowe: 7 na 10 sklepów jest usatysfakcjonowana wynikami finansowymi osiągniętymi w zeszłym roku. Nie dziwi zatem fakt, że ponad 1/3 z badanych (32%) zanotowała w zeszłym roku przychody przekraczające 1 milion złotych rocznie, w tym 16% większe niż 5 milionów złotych. Prognozy na 2009 rok są jeszcze bardziej optymistyczne – 8. na 10. respondentów spodziewa się lepszych wyników finansowych w tym roku. Co ważne, aż 91% badanych ma pewność, że obroty sklepu nie spadną w tym roku!

W sukurs satysfakcji z aktualnej sytuacji idą działania e-sklepów mające zapewnić dalsze zwiększenie sprzedaży – inwestycje w narzędzia zarówno te tradycyjne - newsletter, reklama na portalach - jak i te nowoczesne – indywidualne rekomendacje dla potencjalnych klientów, wideo prezentacje, budowa społeczności wokół sklepu czy inne działania wykorzystujące ideę Web 2.0. O dobrej kondycji polskiego handlu elektronicznego świadczy także poziom wydatków na marketing, które zwyczajowo w trakcie kryzysu są zdecydowanie redukowane. Co ciekawe, aż 8% badanych przez Praktycy.com sklepów wydaje ponad 30% rocznego przychodu na budżet marketingowy, a co czwarty respondent przeznacza na to działanie od 10 do 30%.

Marketing sklepów internetowych, co zrozumiałe, ogranicza się do działań promocyjnych prowadzonych przede wszystkim w internecie. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się marketing realizowany w wyszukiwarkach internetowych - najpopularniejszym sposobem promowania się przez e-sklepy jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach, stosowane przez 81% badanych sklepów. Zaskakuje jednak planowany spadek popularności SEO w roku obecnym o 4%. Drugim najpopularniejszym sposobem promocji są linki sponsorowane w wyszukiwarkach internetowych, które cieszą się stałą popularnością wśród 64% sklepów. Działania marketingowe sklepów internetowych stają się coraz bardziej zróżnicowane, o czym świadczy coraz szersze zastosowanie różnorodnych form promocji. W dalszym ciągu duża popularnością cieszy się e-mailing (49%) i reklama kontekstowa (41%). Jednak w tym roku największy wzrost zainteresowania (o 14%) odnotuje marketing w serwisach społecznościowych.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Praktycy.com