Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Wideoserwisy ponownie na celowniku ZAPA

30-07-2007, 14:19

Kilka tygodniu temu Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych (ZAPA) rozsyłał do właścicieli małych wideoserwisów pisma z żądaniem opłat za emisję materiałów wideo (w tym fragmentów seriali i reklamowych trailerów filmowych). Niedawno stowarzyszenie wznowiło swoje działania w złagodzonej formie.

robot sprzątający

reklama


Obecnie w pismach nie ma żądań wniesienia opłat, o jakich była mowa w poprzednich pismach, w których ZAPA powoływała się na wygasły już przepis prawny . Zamiast tego przedstawiciel Związku informuje o konieczności zawarcia stosownej umowy, by emisja spornych materiałów była zgodna z prawem.

W przeciwnym razie właściciel serwisu powinien, zgodnie z artykułem 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, usunąć odpowiednie klipy lub odnośniki. Tym razem wskazano też, których dokładnie materiałów dotyczą zastrzeżenia.

Treść pisma (pisownia oryginalna), jakie otrzymał właściciel jednej z mniejszych stron zamieszczających wklejki z klipami z wideoserwisów wygląda następująco:


W nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji informuję, iż w contencie Pana strony nadal udostępniane są utwory audiowizualne: seriale animowane [tu tytuły]

Niniejszym informujemy, że na takie odtwarzanie nie została wyrażona zgoda podmiotów uprawnionych z tytułu majątkowych praw autorskich, tj. producentów. Naruszane jest zatem prawo decydowania o publicznym komunikowaniu utworu.

Jeżeli jesteście Pan dostawcą treści, tj. decyduje o umieszczeniu tych materiałów w Internecie lub decyduje o inicjowaniu transmisji danych, wyborze odbiorcy lub pobierane są opłaty za udostępniane treści, konieczne jest jak najszybsze skontaktowanie się z SFP - ZAPA celem zawarcia stosownej umowy.

Jeśli działalność Pana ogranicza się do usługi dostępu, proszę traktować niniejszą informację jako wezwanie do usunięcia ze swojego portalu treści naruszających prawo, zgodnie z art. 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Samo umieszczanie linków do innych portali, na których nielegalnie zamieszczono filmy lub ich fragmenty, jest traktowane jako pomocnictwo do naruszenia (czynu niedozwolonego).

Brak stosownych kroków w tej sprawie spowoduje konieczność wystąpienia na drogę sądową.



Przepis, o którym mowa powyżej brzmi następująco:


Art. 14. 1. Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych przez usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych danych.

2. Usługodawca, który otrzymał urzędowe zawiadomienie o bezprawnym charakterze przechowywanych danych dostarczonych przez usługobiorcę i uniemożliwił dostęp do tych danych, nie ponosi odpowiedzialności względem tego usługobiorcy za szkodę powstałą w wyniku uniemożliwienia dostępu do tych danych.

3. Usługodawca, który uzyskał wiarygodną wiadomość o bezprawnym charakterze przechowywanych danych dostarczonych przez usługobiorcę i uniemożliwił dostęp do tych danych, nie odpowiada względem tego usługobiorcy za szkodę powstałą w wyniku uniemożliwienia dostępu do tych danych, jeżeli niezwłocznie zawiadomił usługobiorcę o zamiarze uniemożliwienia do nich dostępu.


Jak informuje Krystian Chaciński z ZAPA, pisma skierowane zostały do 300 podmiotów, w tym także do firm kierujących dużymi wideoserwisami, dostarczającymi przestrzeni dyskowej na filmy i pozwalających na ich zdalne wywoływanie na innych stronach. Chaciński wymienia tu m.in. Google Polska (Google Video oraz YouTube), Interia S.A. (video.interia.pl), o2.pl Sp. z o.o. (smog.pl, wrzuta.pl), Patrz.pl.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *