Usługa powszechna - obowiązki TP i przywileje klientów
8 maja Telekomunikacja Polska otrzymała od Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) decyzję ustanawiającą telekom operatorem świadczącym usługę powszechną. Z faktu tego wynika szereg obowiązków dla TP, a także przywilejów dla jej klientów.
Termin rozpoczęcia świadczenia usługi powszechnej ustalony został na dzień doręczenia decyzji, a zatem TP jest operatorem świadczącym usługę powszechną od 8 maja.
Usługa powszechna to zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne wszystkim użytkownikom końcowym stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Polski, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie.
W skład tych obowiązkowych usług wchodzą:
- przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta (z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług ISDN);
- utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
- połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do internetu;
- udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
- świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
- świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.
Co ważne, użytkownicy usługi powszechnej świadczonej przez Telekomunikację Polską powinni móc korzystać z:
- bezpłatnego szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych (billing) dostarczanego na żądanie abonenta;
- nieodpłatnego zablokowania połączeń wychodzących do określonych kategorii numeracji lub usług;
- możliwości zablokowania połączeń wychodzących powyżej określonej przez abonenta górnej kwoty faktury.
Także Telekomunikacja może skorzystać na wyznaczeniu jej jako przedsiębiorcy świadczącego usługę powszechną. W przypadku nierentowności świadczonych usług przysługuje jej dopłata z budżetu państwa do kosztów ich świadczenia. Dopłatę ustala Prezes UKE w wysokości kosztu netto świadczenia usługi powszechnej.
Okres świadczenia usługi powszechnej został wyjątkowo określony na 6 miesięcy z uwagi na - zdaniem UKE - korzystne dla użytkowników jak najszybsze rozpoczęcie świadczenia usługi powszechnej przez wyznaczonego operatora. Wydanie kolejnej decyzji w tej sprawie (prawdopodbnie tym razem na okres 5 lat) obowiązkowo poprzedzi postępowanie konsultacyjne.