Szkoły mogą przystępować do pilotażu nauczania programowania, który ruszy od 1 września. Jakie rozporządzenie to reguluje? Co ze szkoleniami nauczycieli? Tego wszystkiego warto się dowiedzieć już teraz.
reklama
Nauka programowania w szkole od pierwszych klas - ten pomysł pojawił się jeszcze pod koniec kadencji rządu Ewy Kopacz, a rząd PiS go nie porzucił. W grudniu ubiegłego roku Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło wprowadzenie zmian do podstawy programowej, która ma wprowadzać m.in. wizualnego programowania prostych sytuacji lub historyjek według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami.
- Zaczynamy od pilotażu w 2016 r. Od 2017 r. zmiany we wszystkich szkołach. Żyjemy w czasach, w których programować mogą nie tylko wykwalifikowani informatycy. Umiejętność programowania staje się dziś jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji na rynku pracy - mówiła minister edukacji Anna Zalewska na grudniowej konferencji.
Teraz MEN wykonał kolejny krok. Uruchomiono serwis www.programowanie.men.gov.pl, na którym mają się znaleźć informacje i materiały edukacyjne dotyczące nauki programowania. Na stronie przypomniano, że pilotaż rozpocznie się 1 września. Szkoły, dyrektorzy i nauczyciele są zachęcani do zgłoszenia chęci udziału w pilotażu. Można to zrobić wysyłając zgłoszenie do właściwego kuratora oświaty, a informacja na temat procedury powinna być zamieszczona na stronach internetowych kuratoriów.
Obecnie na MEN-owskiej stronie o programowaniu można znaleźć odpowiedzi na pewne podstawowe pytania. Przedstawiamy wam krótkie streszczenie tych informacji.
Pilotaż powinien mieć formę innowacji pedagogicznej. Do najważniejszych działań szkoły przystępującej do pilotażu należy opracowanie i wdrożenie autorskiego programu nauczania dla zajęć obowiązkowych. Istotne jest zarówno przetestowanie dostępnych rozwiązań służących nauczaniu programowania jak i form wsparcia dla nauczycieli.
Każda szkoła. Szczegółów trzeba szukać na stronie kuratoriów.
Planowane są kursy i studia podyplomowe, organizacja samokształcenia, sieci współpracy, platforma komunikacyjna i baza materiałów. Podczas pilotażu zostaną uruchomione różnorodne formy wsparcia nie tylko dla nauczycieli informatyki, ale także innych (np. tych od edukacji wczesnoszkolnej).
Współpraca z koordynatorami ds. innowacji w kuratoriach, wsparcie ze strony ośrodków doskonalenia nauczycieli, kontakt z uczelniami wyższymi, dostęp do szerokopasmowego internetu, szkolenia dla nauczycieli.
Uwzględnienie nowej podstawy w planowanej innowacji pedagogicznej jest zgodne z §3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej
i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn.zm.).
Ogólne omówienie zmian znajdziecie na stronie programowanie.men.gov.pl. Możecie też zajrzeć do naszego starszego tekstu na temat projektu zmian.
Jeśli chcecie lepiej zrozumieć intencje stojące za nauczaniem programowania w szkole, zachęcamy was do przeczytania naszego wywiadu z prof. Maciejem Markiem Sysło - głównym pomysłodawcą zmian. Wbrew pozorom wcale nie chodzi o to, aby ze wszystkich robić programistów. Ucząc programowania możemy nauczyć przede wszystkim rozwiązywania różnych problemów. Jak zauważył profesor Sysło, nauka informatyki nie może być zamieniona w naukę programowania, natomiast może znacznie rozwinąć rozumienie tego co z komputerem (i innymi maszynami) da się w ogóle zrobić.
Docelowo może dojść do powiązania programowania nie tylko z informatyką, ale też z innymi przedmiotami oraz z ich podstawami programowymi. Cel ambitny, ale trzeba zacząć od czegoś mniejszego. Choćby od takiego pilotażu, jaki ma ruszyć we wrześniu.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Państwo ma kosztowne i niejawne umowy z fotografką. Tajemnice artystki ponad informacją publiczną?
|
|
|
|
|
|