Nauczanie online nie musi być tylko gorszym zastępnikiem zwykłego nauczania. Jego efektywność może być większa – tak uważają autorzy raportu wydanego przez Amerykański Departament Edukacji. Choć z wynikami badań można dyskutować, to jednak ukazują one zmiany, jakie zachodzą w postrzeganiu edukacji online.
reklama
Obszerny raport można znaleźć na stronach U.S. Department of Education. Został on przygotowany na zlecenie departamentu przez firmę SRI International. Badacze zidentyfikowali ponad tysiąc badań empirycznych dotyczących nauczania online i wyodrębnili z nich 51 publikacji, na podstawie których można porównywać nauczanie "tradycyjne" z nauczaniem online. Raport jest efektem analizy tych publikacji.
Z dokumentu wynika, że uczniowie którzy uczą się online wyłącznie lub częściowo osiągają średnio lepsze wyniki niż uczniowie uczący się wyłącznie w zwykłej klasie. Najbardziej korzystne wydaje się łączenie nauczania online z zajęciami face-to-face, ale nawet nauczanie wyłącznie online wydaje się mieć przewagę nad tradycyjnymi zajęciami.
Barbara Means - członkini zespołu przygotowującego raport - powiedziała gazecie The New York Times, że najważniejszym wnioskiem płynącym z badań jest to, iż nauczanie online nie jest tylko "lepsze niż nic". Może ono stanowić naprawdę efektywną formę nauczania.
Autorzy raportu zauważają, że przedstawiona w nim ocena nie jest pełna. Nauczanie online różni się nie tylko medium używanym do przekazywania wiedzy. Często cechują je bardziej elastyczne ramy czasowe, inny program nauczania i inne założenia pedagogiczne. Dopiero te wszystkie elementy połączone z przekazem online dają lepsze wyniki.
Poza tym nie wszystkie poddane analizie źródła były niepodważalne. W raporcie wzięto pod uwagę także quasi-eksperymenty. Wadą niektórych badań były małe grupy badawcze lub tendencyjność autorów (wynikająca z pełnionych funkcji). Wreszcie problemem okazała się stosunkowo niewielka liczba odnoszących się do nauczania dzieci od 5 do 17 roku życia.
Powyższe nie oznacza, że raport departamentu jest bezwartościowy. Ukazuje on, w jaki sposób zmieniało się spojrzenie badaczy na nauczanie online. Ponadto na podstawie raportu można sformułować nowe pytania o jakość nauczania, na podstawie których da się stworzyć lepsze metody zarówno tradycyjnego nauczania, jak i e-learningu.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|