Kody źródłowe programów to także dziedzictwo kulturowe ludzkości. Computer History Museum udostępnia takie zabytki, a kod systemu Apple II DOS to jego najnowszy, cenny okaz.
reklama
Computer History Museum z Mountain View ogłosiło wczoraj udostępnienie kodu systemu operacyjnego Apple II DOS z roku 1978. Było to możliwe dzięki współpracy z Digibarn Computer Museum oraz dzięki zgodzie firmy Apple, która ciągle posiada prawa autorskie do kodu.
Aby zrozumieć znaczenie tego "zabytku", warto zapoznać się z samym komputerem Apple II. Ta maszyna sprzedawana od 1977 roku była pierwszym komputerem, który mógł wyświetlać kolorową grafikę. Jego zaletą była też architektura umożliwiająca rozszerzenie możliwości maszyny.
Pierwsze modele miały procesor 1 Mhz i 4 KB RAM (sic!). Rozdzielczość ekranu wynosiła 280x192. Ten sprzęt kosztował ponad 1,2 tys. dolarów i prezentował się pięknie... jak na tamte czasy.
Początkowo zapisywanie danych odbywało się na niezbyt wygodnych kasetach. Dyskietki były bardziej obiecujące, ale firma Apple potrzebowała oprogramowania zapewniającego organizowanie danych na dyskietkach i dostęp do nich. Apple miała wówczas 15 pracowników, bez umiejętności i czasu do zrobienia takiego oprogramowania.
Potrzebne oprogramowanie przygotował Paul Laughton, pracownik firmy Shepardson Microsystems mającej swoją siedzibę w Cupertino, podobnie jak Apple.
Prace nad systemem trwały zaledwie 7 tygodni. Umowa zawarta w kwietniu 1978 roku między Bobem Shepardsonem a Steve'em Jobsem przewidywała 13 tys. dolarów wynagrodzenia. Już w czerwcu 1978 roku oprogramowanie zostało wydane.
Jeśli chcecie zajrzeć w kod tego historycznego systemu, musicie odwiedzić stronę Computer History Museum. Znajdziecie tam pliki PDF ze skanami wydruków z 1878 roku, a także plik tekstowy oraz plik DOCX.
zdjęcie na licencji CC. Autor: Rolf Schmidt
Warto odnotować, że nie jest to pierwszy raz, gdy firma Apple zgadza się na udostępnienie historycznego kodu. Przykładowo w roku 2010 Computer History Museum udostępniło do pobrania kod źródłowy programu graficznego MacPaint oraz biblioteki QuickDraw z roku 1984.
Wymienione w tym tekście osiągi maszyn, kwoty umów i terminy wykonania zamówień mogą się dziś wydawać zabawne. Powinniśmy jednak mieć na uwadze, że w tamtych czasach były to dość duże wyzwania, o wiele bardziej pionierskie niż dzisiejsze nowinki. Dziś świat nowych technologii dąży do wyciśnięcia maksimum zysków z minimalnej innowacyjności. Kiedyś naprawdę było odwrotnie.
Czytaj także: Pierwszy zbudowany Apple I znów w sprzedaży. Za ile można go kupić?
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|