Mobilne usługi to domena pań
Panie częściej niż panowie kupują dzwonki, grafiki i gry do telefonów komórkowych, chętniej też biorą udział w sms-owych akcjach charytatywnych i konkursach - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Gemius.
reklama
Telefony komórkowe to nie tylko komunikacja. To także ogromne pole do popisu (i zarobku) dla dostawców usług m.in. rozrywkowych, czy finansowych działających w sektorze tzw. m-biznesu.
Usługi te cieszą się dużym powodzeniem, szczególnie w Sieci - skorzystało z nich ponad 2/3 polskich internautów, czytamy w raporcie firmy Gemius.
Chociaż usługi mobilne kierowane są do przedstawicieli obojga płci, to - jak wynika z badania - kobiety chętniej z nich korzystają. Spośród osób biorących udział w akcjach charytatywnych polegających na wysyłaniu sms-ów, aby wspomóc potrzebujących, 67,5 proc. to kobiety. Panie również częściej pobierają dzwonki (63,8 proc.) oraz biorą udział w konkursach sms-owych (65,4 proc.).
Dla niektórych zaskakującym wyda się również fakt, że mężczyźni stanowią mniejszość nawet w przypadku pobierania gier na telefony komórkowe (48,9 proc.).
Przeważająca większość respondentów deklaruje korzystanie z usług mobilnych rzadziej niż raz miesiącu. W przypadku pobierania gier na telefon komórkowy korzystanie z tej usługi rzadziej niż raz w miesiącu deklarowało 63,5 proc. badanych osób. Z taką samą częstotliwością grafiki pobiera 59,1 proc., a dzwonki telefoniczne 57,5 proc. internautów.
Częstotliwość korzystania z usług mobilnych ma niewątpliwie związek z wysokością sum przeznaczanych na ten cel. Na pobieranie grafik i dzwonków ponad 2/3 badanych przeznacza mniej niż 5 PLN miesięcznie. W przypadku pobierania gier odpowiedź taką deklaruje prawie połowa badanych osób. Co ciekawe, prawie 3 proc. respondentów przeznacza na pobranie grafik na swój telefon komórkowy powyżej 50 PLN w miesięcznie!
Najczęściej wykorzystywanym źródłem wiedzy o usługach mobilnych wśród badanych osób jest internet. Najpopularniejszymi witrynami związanymi z tym rynkiem okazały się serwisy operatorów i producentów telefonów komórkowych (25,7 proc.), strona wapster.pl (16,3 proc.) oraz papla.pl (7 proc.). Informacje związane z usługami mobilnymi respondenci czerpią również z prasy, szczególnie z tygodników i dwutygodników oraz z telewizji.
Ankiety emitowane były losowo w okresie od 13 do 19 kwietnia 2006 roku. Grupę celową przy realizacji tego badania stanowili internauci w wieku powyżej 15 lat, którzy deklarowali korzystanie kiedykolwiek z usług mobilnych. Liczba ankiet uzyskanych od grupy celowej wyniosła 879.