Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada kolejne ułatwienia dla obywateli

13-08-2019, 12:58

Rada Ministrów przyjęła zmiany w ustawie o informatyzacji. Umożliwi ona wprowadzenie nowych rozwiązań dla obywateli. Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza także przypominajkę telefoniczną i upływie ważności dowodu osobistego dla posiadaczy profilu zaufanego.

robot sprzątający

reklama


Masz profil zaufany? Ministerstwo Cyfryzacji przypomni Ci, że kończy się ważność twojego dowodu osobistego - na 60, 45 i 20 dni przed końcem ważności dowodu osobistego otrzymasz SMS przypominający o upływie terminu ważności dowodu. SMS przyjdzie na numer telefonu, którego używasz do autoryzacji podpisu profilem zaufanym.

Treść SMSa:

Minister Cyfryzacji informuje, że w ciągu najbliższych (…) dni Twój dowód osobisty traci ważność. Wniosek o nowy dowód osobisty możesz złożyć online. Odwiedź: gov.pl/do.

Jeśli nie masz profilu zaufanego, zobacz, jak założyć profil zaufany z wizytą w urzędzie i jak założyć profil zaufany przez bankowość elektroniczną.

Rejestr Danych Kontaktowych

To nie jedyna forma kontaktu z obywatelem. Kolejną wprowadza przyjęta przez Radę Ministrów nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Na jej mocy powstanie Rejestr Danych Kontaktowych. Ma on umożliwić bezpośredni kontakt administracji publicznej z obywatelami. Jakie z tego korzyści?

Obywatel  zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy – w tym np. o niedotrzymaniu terminów – czy też właśnie o upływie ważności dokumentów. Dodatkowa korzyść – w niektórych przypadkach dla obu stron wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski

W Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK) gromadzone będą dane kontaktowe: imię i nazwisko, PESEL, adres e–mail lub numer telefonu. Dostęp do tych danych będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących).

Wprowadzenie danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne - przez e–usługę lub podczas wizyty w urzędzie.

Ministerstwo przypuszcza, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

RDK ma ułatwić także ułatwiać załatwianie spraw urzędowych - choć jeszcze nie wiadomo, których

Odpis aktu stanu cywilnego od ręki

Mając profil zaufany, będzie można także od ręki uzyskać odpis aktu stanu cywilnego. Już dziś można złożyć wniosek o odpis aktu urodzenia, małżeństwa czy zgonu online, ale trzeba zwykle na niego czekać i odebrać w urzędzie.

Po wejściu w życie przepisów odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Warunkiem jest posiadanie Profilu Zaufanego lub podpisu osobistego.

>> Zobacz tekst znowelizowanej ustawy

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *