Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Lato zaczniemy z nowym ePUAP-em. Czy Polacy przekonają się do e-administracji?

11-05-2015, 11:38

Pod koniec czerwca ruszy ulepszona platforma ePUAP. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zapowiada platformę bardziej wydajną, z której po serii testów usunięto dotychczasowe błędy.

robot sprzątający

reklama


Obywatele, którzy korzystają obecnie z ePUAP-u, skarżą się na jego awaryjność, błędy i niską wydajność. Świadomość, delikatnie mówiąc, niedoskonałości systemu miało też MAiC.

- Odbudowa wiarygodności platformy była dla nas zadaniem strategicznym - nie kryje minister Andrzej Halicki. Stąd strategiczna decyzja Planu Naprawczego ePUAP-u. Jak podaje ministerstwo, naprawa nie spowoduje przekroczenia środków zaplanowanych na stworzenie ePUAP-u (122 mln zł). Na Plan Naprawczy wydanych zostanie ok. 30 mln zł z tej kwoty.

Ministerstwo chce. A obywatele?

W tej chwili, składanych jest ok. 5 tys. pism dziennie (w momentach szczytowych nawet do 20 tys. pism dziennie). Przykładowo do spisu wyborców dopisało się 4 tys. osób (posiadających tzw. Profil Zaufany). Ministerstwo zachęcać będzie do zakładania profilu zaufanego, by coraz więcej osób korzystało z ePUAP-u. Jak powiedział Sebastian Christow, Dyrektor Departamentu Cyfryzacji w Ministerstwie, ambitnym celem MAiC jest uzyskanie 8 mln. użytkowników w ciągu 5 lat.

- Liczymy, że profil zaufany stanie się powszechnym identyfikatorem cyfrowy - mówi minister Halicki.

Co już zrobiono i kiedy nowy ePUAP

Jak poinformował dziś minister Andrzej Halicki, przez ostatnie pół roku, w kolejnych seriach testów, stopniowo ograniczano znalezione w systemie błędy. Najbliższy miesiąc przeznaczony jest na poprawianie wydajności systemu. 28 maja rozpocznie się integracja systemu z urzędami terytorialnymi, na co MAiC przeznacza miesiąc. Nowa wersja ma więc ruszyć pod koniec czerwca.

Dużo się zmieni. Co na przykład?

W nowej wersji ulepszono wiele elementów. Przykłady takich zmian:

  • czytelny, prosty wygląd platformy;
  • kilka opcji wyszukiwania, w tym według "spraw życiowych";
  • dwustopniowa autoryzacja - po złożeniu wniosku przez internet otrzymywać będziemy (w ciągu kilku sekund) kod SMS-owy, którego wprowadzenie jest uwierzytelnieniem podpisu;
  • elektroniczne awizo oraz powiadomienia na e-mail;
  • możliwość załączania większych plików - 500 MB w miejsce dzisiejszych kilku megabajtów.
  • dostępna wersja mobilna (przez przeglądarkę).

Jak powiedział Piotr Czyż, dyrektor Centrum Projektów Informatycznych w MAiC, planowane są kwartalne "wydania" ePUAP-u, w których będą wprowadzane zmiany i nowe funkcjonalności.

Co załatwimy

Przykładowe sprawy, których załatwienie będzie dostępnie powszechnie (na początku będzie ich 20, do końca roku katalog usług dostępnych centralnie będzie liczył 140 spraw):

  • wniosek o wydanie dowodu osobistego oraz zgłoszenie jego utraty;
  • wniosek o wydanie prawa jazdy;
  • wniosek o wyrejestrowanie samochodu;
  • wniosek o wydanie odpisu Aktu Stanu Cywilnego;
  • wniosek o wycinkę drzewa;
  • wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.

Łączenie z innymi systemami

Z ePUAP-em zintegrowany jest m.in. ZUS. Na razie (tzn. także w kolejnym roku) poprzez ePUAP nie będzie można rozliczyć rocznych zeznań podatkowych. Prawdopodobnie nie będzie też integracji z systemami związanymi z opieką zdrowotną.

Ministerstwo podaje, że wciąż wyzwaniem jest współpraca między kolejnymi systemami. Planowana jest też (w tej chwili jest technicznie wykonalna, ale wciąż wymaga rozwiązań prawnych) możliwość płatności na rzecz administracji państwowej. Ministerstwo dąży do tego, by profil zaufany był identyfikatorem uniwersalnym i docelowo za jego pomocą można było logować się do innych systemów.

Plany ministerstwa

Jak poinformował podsekretarz stanu Roman Dmowski, odpowiedzialny w MAiC za e-administrację i sprawy społeczeństwa cyfrowego, czeka nas także dostosowanie Profilu Zaufanego i całej infrastruktury do nowego rozporządzenia unijnego (implementacja w 2018 roku). Wiąże się to m.in. z podniesieniem bezpieczeństwa profilu zaufanego i wprowadzeniem nowych metod uwierzytelniania dwuskładnikowego, by polski system był certyfikowany i uznawany w Unii Europejskiej. Dzięki temu, będzie można łatwo załatwiać sprawy urzędowe w całej UE (np. założenie działalności gospodarczej poza Polską).

Czytaj także: 

Aktualizacja: 11.05.2015, godz. 20.15.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:







fot. Freepik



fot. Freepik



fot. Freepik