Kupujesz na aukcjach? Uważaj na gwarancję!
Szukając okazyjnych cen telefonów bądź części komputerowych często trafia się na aukcje internetowe. Jeśli istotna jest przy tym niezawodność sprzętu powinno się zwracać uwagę na gwarancję. Ofert, w których takową uwzględniono jest sporo. Czy na pewno?
Widząc wzmiankę o gwarancji warto, za pomocą opcji "zadaj pytanie Sprzedającemu" (znajdującej się tuż pod nickiem sprzedawcy i informacją o liczbie jego punktów), upewnić się czy gwarancja jest podbita. Drobiazg - acz istotny. Dlaczego?
- Może się okazać, że niepodbita gwarancja będzie nieważna - ostrzega Michał Herde ze Stołecznego Klubu Federacji Konsumentów - O ważności gwarancji (ewentualnych wymaganiach formalnych) stanowi treść gwarancji - ona to powinna określać, jakie warunki należy spełnić, aby gwarancja była ważna.
Co prawda, jak zaznacza Michał Herde, w niektórych sytuacjach zamiast podbicia wystarczy dowód zakupu (np. wydruk z kasy fiskalnej). Jednak nie zawsze.
- Proszę rozważyć, czy sprzedawca jest rzetelny stawiając w taki sposób sprawę gwarancji - dodaje Herde - O rzetelności sprzedawcy świadczy wiele elementów, w tym kompletność informacji, jakie przekazuje kupującemu.
Co ciekawe niektórzy próbują być sprytni i szukają na aukcjach nawet samych czystych kart gwarancyjnych (bez sprzętu), które można by wypełnić w dowolny sposób. Mimo, iż regulaminy serwisów aukcyjnych zabraniają handlu czystymi kartami, handlarzy nimi wciąż można tam znaleźć (kopie w archiwizatorze aukcyjnym). Po co komu takie karty? Realnej wartości nie mają i trudno, by je ktokolwiek uznał.
Wracając jednak do zakupu sprzętu z gwarancją (bądź bez niej). Nie każdy wie, że jeśli zakupu dokonano u przedsiębiorcy (wśród aukcyjnych sprzedawców obok osób prywatnych można spotkać też firmy) kupujący, obok gwarancji, ma w ręku jeszcze jedną broń.
Firma odpowiada bowiem za niezgodność sprzedanego towaru konsumpcyjnego z umową,
jeżeli ta (niezgodność) ujawni się w sprzedanej rzeczy przed upływem terminu 2 lat. Z uprawnień wynikających z rzeczonej odpowiedzialności można korzystać alternatywnie wobec uprawnień gwarancyjnych.
W przypadku stwierdzenia niezgodności z umową, klient może domagać się doprowadzenia towaru do zgodności z nią poprzez bezpłatną naprawę towaru lub wymianę na nowy. W szczególnych przypadkach (np. gdyby naprawa bądź wymiana okazały się niemożliwe) klient może też odstąpić od umowy, bądź zażądać obniżenia ceny towaru. Sprzedawca ma wtedy 14 dni na odpowiedź, a w przypadku jej braku uznaje się żądania klienta za uzasadnione. Szczegóły na temat uprawnień konsumenta w tym zakresie można odnaleźć na stronie Federacji Konsumentów.