Portal Podatkowy pozwala kontaktować się z organami podatkowymi i pozwala na szybki dostęp do własnych danych podatkowych. Teraz można zarejestrować się do konta podatnika także z użyciem profilu zaufanego ePUAP. Opisujemy jak założyć konto z ePUAP-em.
Od 31 grudnia 2015 r. na Portalu Podatkowym każdy podatnik i płatnik może założyć konto służące do komunikacji elektronicznej z administracją podatkową.
Konto na Portalu Podatkowym daje możliwość prowadzenia elektronicznej korespondencji z administracją podatkową tj. zarówno odbierania pism od administracji podatkowej w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz karty podatkowej, jak i wysyłania pism czy deklaracji do administracji podatkowej we wskazanych sprawach.
Ponadto po założeniu konta podatnik i płatnik uzyskują dostęp przez Internet do swoich danych znajdujących się w posiadaniu administracji podatkowej, tj. w szczególności do danych ewidencyjnych, adresowych. Użytkownik ma też dostęp do:
Uruchomiona usługa umożliwi obecnie załatwianie spraw dotyczących trzech podatków: podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn (SD) oraz karty podatkowej (KP). W kolejnych latach Ministerstwo Finansów planuje rozszerzenie usługi o kolejne podatki tj. VAT, CIT, PIT.
Podatnik będzie mógł udzielić dostępu do swojego konta innej osobie fizycznej posiadającej konto na Portalu Podatkowym.
Aby uzyskać dostęp do konta na Portalu Podatkowym należy potwierdzić zapoznanie się i akceptację regulaminu Portalu oraz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Oświadczenie i zgoda mają być potwierdzone za pomocą tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego lub profilem zaufanym e-PUAP.
Od 21 stycznia 2016 r. na Portalu Podatkowym można się rejestrować do konta podatnika z użyciem profilu zaufanego ePUAP. Opisujemy krótko jak wygląda ta procedura.
Portal podatkowy jest dostępny pod adresem www.finanse.mf.gov.pl. Po wejściu na tę stronę klikamy ikonkę "PORTAL PODATKOWY" widoczną w lewym górnym rogu (zob. zrzut poniżej).
Po kliknięciu ikonki, będąc już na Portalu Podatkowym znajdziemy przycisk "KONTO PODATNIKA" (zob. zrzut poniżej).
Trafiamy na stronę logowania, gdzie znajdziemy także przycisk "Rejestracja".
Następnie trzeba potwierdzić regulamin.
Dalszy etap to wybieranie metody uwierzytelniania (zob. zrzut poniżej). Oczywiście należy wybrać rejestrację z uwierzytelnianiem ePUAP, jeśli nie mamy podpisu kwalifikowanego.
Zostaniemy przeniesieni na stronę logowania ePUAP. Trzeba podać login i hasło. Jeśli podamy właściwe dane logowania, znów wrócimy na Portal Podatkowy, gdzie trzeba będzie wybrać hasło, identyfikator, podać dane kontaktowe oraz wyrazić zgodę na otrzymywanie korespondencji drogą elektroniczną (zob. zrzut poniżej).
Po kliknięciu "Rejestruj" wyskoczy jeszcze jedno okienko, w którym trzeba potwierdzić rejestrację konta. Potem powinniśmy zajrzeć na skrzynkę e-mail podaną przy rejestracji. Otrzymamy wiadomość z linkiem do pierwszego logowania. Link przekieruje nas na stronę, na której od razu wpisany będzie kod autoryzacji.
Po pierwszym logowaniu można śmiało korzystać z dostępnych usług. Z góry uprzedzam, ze uzyskanie dostępu do usług nie zawsze jest bardzo intuicyjne. Przykładowo aby wysłać pismo trzeba kliknąć na "Portal Podatkowy - Usługi", a potem trzeba wybrać konto z "Listy kont podatników, do których posiadasz dostęp". Jak wspomniałem, nie jest to intuicyjne.
Miejmy nadzieję, że Portal Podatkowy będzie rozwijał się szybko. Tymczasem już teraz można założyć konto korzystając z uwierzytelniania ePUAP.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|