Konsumenci na rynku usług bankowych nie czują się pewnie. Aż 40% deklaruje słabą wiedzę na temat przysługujących im praw. Był to jeden z tematów konferencji pt. Konsumenci na rynku usług bankowych, która odbyła się wczoraj w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na konferencji odniesiono się m.in. do wyników badań społecznych przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie UOKiK. Wynika z nich, że blisko 40% konsumentów uważa, że ma słabą wiedzę na temat przysługujących im praw w kontakcie z bankami. Czują się oni zawsze dużo słabszą stroną.
Wiceprezes UOKiK Jarosław Król, otwierając debatę, zauważył, że wolny rynek i rosnąca konkurencja w sektorze usług bankowych skutkują ciągłymi zmianami w ofertach skierowanych do potencjalnych klientów. Problemem jest jednak brak wystarczającej wiedzy i umiejętności wyrażenia swoich potrzeb u konsumentów.
Arbiter bankowy Katarzyna Marczyńska zwróciła uwagę na to, że w praktyce coraz więcej konsumentów decyduje się na złożenie reklamacji. To dobry znak, bo reklamacja to sposób prowadzenia dialogu. Reprezentująca UOKiK Monika Stec podkreśliła, że wzorce umowne stosowane przez banki często nie są zrozumiałe dla konsumentów. Dlatego Urząd monitoruje branżę finansową (warto tu przypomnieć wyniki ostatnich kontroli, w czasie których zidentyfikowano 45 nieprawidłowości w ofertach 12 banków).
Podczas spotkania dyskutowano także nad przeszkodami, jakie napotykają klienci, zmieniając rachunek bankowy. W celu znalezienia odpowiedzi na to pytanie Urząd przeprowadził badanie rynku, czego wynikiem jest raport na temat mobilności konsumentów na krajowym rynku rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
Norbert Jeziołowicz ze Związku Banków Polskich zauważył, że od 1 stycznia do 31 października 2010 roku prawie 11 tys. osób skorzystało z możliwości przeniesienia rachunku. Ten system zadziałał w naszym kraju, ale nadal nie jest zbyt często wykorzystywany przez konsumentów. Dla ułatwienia procedur Związek Banków Polskich opracował odpowiednie wytyczne.
Zdaniem Wiceprezesa UOKiK niskie zainteresowanie może wynikać m.in. z tego, że procedura przeniesienia rachunku w zależności od banku różni się zarówno pod względem czasu trwania, minimalnej ilości wizyt klienta, jak i opłat, które musi ponieść w związku z rezygnacją z dotychczasowych usług.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|