Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Komputery zaczną wygrywać w go

22-02-2007, 08:15

Nikogo już nie dziwi to, że algorytm komputerowy potrafi dobrze grać w szachy, ale wysoki poziom w innej strategicznej grze planszowej - go - przez dłuższy czas był dla maszyn nieosiągalny. Teraz zaczyna się to zmieniać dzięki osiągnięciom węgierskich naukowców.

Go to gra popularna przede wszystkim w kręgu kultury azjatyckiej, ale również i u nas nie brakuje jej miłośników. Sporo informacji na jej temat znajdziemy w internecie m. in. dlatego, że w go często gra się właśnie w Sieci. Komputery w go jak dotąd grały słabo, dlatego nie było obaw, że przeciwnik będzie oszukiwał za pomocą oprogramowania.

Niebawem jednak może się to zmienić i niewykluczone, że za jakiś czas przy rejestracji na serwerze go, użytkownicy będą musieli zobowiązać się do nieużywania w czasie gry programów komputerowych (jak ma to miejsce obecnie na serwerach szachowych). Algorytm, który może już pokonać człowieka stworzyli naukowcy z Węgierskiej Akademii Nauk - Levente Kocsis i Csaba Szepesvari.

Twórcy algorytmu uczciwie przyznają, że na dużej planszy do go (19 na 19 linii) algorytm ten nie ma jeszcze szans na wygranie z graczem-człowiekiem. Potrafi on już jednak wygrywać z ludźmi na treningowej planszy 9x9.

Wiadomo też, że algorytm wymaga dobrego, współczesnego sprzętu i jego możliwości znacznie wzrastają, kiedy komputer korzysta z dwóch procesorów. Ponadto sekret algorytmu tkwi w metodzie określanej przez naukowców skrótem UTC. Metoda ta pozwala na wybór optymalnych zestawów zagrań z tzw. drzewa gry (czyli z opisu wszystkich możliwych do osiągnięcia sytuacji po kolejnych ruchach). Oczywiście algorytm będzie teraz ciągle udoskonalany.

Wcześniejsze algorytmy go również korzystały z drzewa gry, ale kolejne warianty zagrań wybierały raczej losowo. Trzeba dodać, że analiza całego drzewa gry jest w go niemożliwa z dwóch powodów. Po pierwsze wszystkie piony są identyczne i są jedynie dostawiane na planszę (nie da się im przyporządkować cyfr jak figurom w szachach). Po drugie nawet treningowa plansza do gry w go ma więcej pól niż szachownica, nie mówiąc już o planszy pełnowymiarowej.

Na pocieszenie dla nas - ludzi - warto dodać, że nawet najwyższy poziom gry u komputerów tak naprawdę nic nie zmieni. Już wiele lat temu radziecki mistrz szachowy Michał Botwinnik zauważył, że czym innym jest obiektywna ocena gry, a czym innym jest gra człowieka z człowiekiem. Szachy, go i inne sporty umysłowe będą zawsze uprawiane pomiędzy ludźmi. Gra z człowiekiem to coś więcej niż szukanie najlepszego zagrania. Jest to często walka pomiędzy dwoma charakterami i różnymi rodzajami doświadczeń. Minie jeszcze wiele czasu, zanim komputery posiądą jakiś charakter, temperament i strukturę psychologiczną.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Reuters