Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

30 proc. przypadków, w których nie można odzyskać danych z dysku twardego komputera spowodowanych jest prostymi błędami użytkowników w momencie utraty danych - wynika z analiz firmy Kroll Ontrack. Eksperci wskazują na 5 najczęściej popełnianych błędów, których warto się wystrzegać w przypadku awarii komputera.

robot sprzątający

reklama


- Większość dysków twardych w którymś momencie ulega awarii. To co użytkownik zrobi w takiej sytuacji często przesądza o możliwości odzyskania danych – wyjaśnia Paweł Odor, główny specjalista Kroll Ontrack w Polsce.

– Ponieważ na dyskach twardych przechowujemy coraz ważniejsze informacje bardzo istotne jest, aby użytkownicy komputerów wiedzieli czego nie robić w momencie utraty danych. - dodaje Paweł Odor.

 

Poniżej najczęściej popełniane błędy w przypadku awarii:

  • Użytkownik komputera w momencie utraty danych usuwa pozostałe dane i formatuje dysk twardy, a następnie przegrywa na niego dane z kopii zapasowej utworzonej przed utratą informacji. Zwykle po wykonaniu tej operacji okazuje się, że kopii danych nie można odczytać lub dane są już nieaktualne. Ponieważ nośnik wcześniej został wyczyszczony, a w miejsce utraconych danych zostały zapisane informacje z archiwum prawdopodobieństwo odzyskania oryginalnych danych znacznie maleje. Żeby uniknąć tego błędu użytkownicy komputerów powinni regularnie archiwizować dane i testować swoje kopie zapasowe poprzez próby skopiowania ich na inny nośnik.

  • W sytuacji kiedy awarii ulega dysk twardy część użytkowników kupuje identyczny model dysku i stara się wymienić części, które ich zdaniem uległy awarii. Ponieważ części zepsutego nośnika zawierają informacje charakterystyczne tylko dla tego nośnika, ich prosta wymiana - dopóki nie zostaną odpowiednio zaprogramowane żeby „porozumieć się” z dyskiem - nie powoduje odzyskania dostępu do danych zapisanych na nośniku. W przypadku mechanicznej awarii dysku twardego najlepiej powierzyć go opiece specjalistów.

  • Kiedy dysk twardy nie wydaje dźwięków potwierdzających jego działanie część użytkowników wyciąga wniosek, że przyczyną musi być zablokowanie głowicy dysku twardego. Osoby te wymontowują dysk z komputera i potrząsając nim lub uderzając starają się „odblokować” głowicę. Zatrzymanie pracy dysku twardego może być jednak spowodowane różnymi przyczynami. Uderzanie dysku lub potrząsanie nim nie naprawi nośnika. Może natomiast spowodować porysowanie talerzy dysku przez głowicę co z kolei może prowadzić do bezpowrotnej utraty danych.

  • Kiedy komputer/dysk twardy zostaje zalany wodą (zarówno wskutek powodzi jak i np. wylania szklanki płynu na klawiaturę laptopa) użytkownicy starając się rozwiązać problem próbują osuszyć dyski suszarką do włosów, w ten sposób dalej niszcząc nośnik. W przypadku zalania nośników nie należy dopuścić do ich wyschnięcia i w takim stanie przekazać je specjalistom.

  • Użytkownik uruchamia defragmentator dysku w celu naprawy domniemanej awarii systemu operacyjnego. Jeśli powodem awarii jest fizyczne uszkodzenie dysku to uruchomienie tego typu narzędzia systemowego powoduje dalsze uszkodzenie nośnika, a w konsekwencji minimalizuje szansę odzyskania danych. W sytuacji mechanicznego uszkodzenia dysku najlepiej zapytać o poradę ekspertów.

humor z DI w tle na bash.org.pl :)
fot. - humor z DI w tle na bash.org.pl :)
Warto pamiętać, że firmy zajmujące się odzyskiwaniem danych zwykle udzielają bezpłatnych konsultacji w przypadku awarii. Jeśli nie znamy się zatem wystarczająco na sprzęcie komputerowym warto w takich sytuacjach zadzwonić i poprosić o radę. Miejmy nadzieję, że nie zawsze sprowadzi się ona do zaoferowania odpłatnej usługi.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Źródło: Kroll Ontrack



Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik