Zostały ostatnie dni na wysłanie zeznania podatkowego za 2017 rok. Jeśli decydujesz się na drogę elektroniczną, Ministerstwo Finansów daje możliwość wysłania przez Portal Podatkowy (bez pobierania aplikacji) dokumentu opartego o wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR).
reklama
Dla wszystkich, którzy cenią uproszczenie procedury składania zeznania podatkowego na formularzu PIT-37 przez internet, administracja skarbowa przygotowała kolejne ułatwienie. PFR (wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe - Pre-Filled tax Return) to częściowo wypełnione zeznanie podatkowe, zaproponowane przez urząd skarbowy.
Aby nie było tak łatwo:
1. Wejdź na Portal Podatkowy.
2. Wybierz PRF (i kliknij). Na kolejnym ekranie zobaczysz długi opis PFR. Niebieski przycisk "Wybierz PFR dla PIT-37" znajdziesz na samym końcu.
3. Po kliknięciu "Wybierz PFR dla PIT-37" pojawi się z ekran z kolejnymi pytaniami. Pierwsze c nich brzmi "Czy chciałbyś skorzystać z wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (PFR) PIT-37?"
4. Dopiero po wybraniu odpowiedzi "TAK" pojawi się kolejne pytanie, tym razem o sposób rozliczeń (indywidualnie, z małżonkiem czy w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci).
Również i na to pytanie odpowiedź jest wymagana. Dopiero po jej wybraniu wyświetli się formularz z danymi uwierzytelniającymi.
5. Wprowadź dane uwierzytelniające:
Sprawdź wpisane dane przed kliknięciem przycisku "Dalej". Pięciokrotne błędne wprowadzenie danych sprawi, że możliwość pobrania PFR zostanie zablokowana.
6. Przechodzisz do wykazu źródeł. W tej części zobaczysz listę dokumentów PIT-11, na podstawie których urząd skarbowy przygotował wstępnie wypełnione zeznanie. Na początku są one zakryte komunikatem "Pobrano wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR) na podstawie poprawnych danych przekazanych do Krajowej Administracji Skarbowej".
7. Kiedy klikniesz "OK", przejdziesz do "jawnej" listy, zawierającej rodzaj dokumentu (PIT-11), NIP płatnika (czyli Twego pracodawcy lub zleceniodawcy) oraz jego nazwę.
Ten ekran to czysta formalność. Jeśli jesteś w tym miejscu, to znaczy, że Twój przychód został policzony prawidłowo, a więc lista źródeł musi się zgadzać :-). Śmiało klikaj "Dalej".
8. Następny krok to decyzja, czy do zeznania dodajesz załączniki:
10. Teraz już można przejść do wypełniania formularza... chyba, że dotychczasowe przygotowania okazały się na tyle męczące, że pora na przerwę. Wówczas wybierz "Zapisz i zakończ później". Oto, co się pojawi:
Podaj (dwa razy) adres e-mail. To ważne, bo pod ten adres zostanie Ci wysłany link do Portalu Podatkowego i kod autoryzujący. Oto podsumowanie:
Ważne:
11. Kiedy przejdziesz do wypełniania swojego formularza, będzie w nim już większość danych (m.in. przychód i koszty uzyskania przychodu, dochód/strata, zaliczka na podatek pobrana przez płatnika, ubezpieczenia społeczne, obliczenie podatku). Podczas wypełniania formularza musisz wskazać (w punkcie 9.) swój Urząd Skarbowy, podać informacje dotyczące przekazania 1% podatku (punkty 137-140) oraz zaznaczyć informacje dotyczące załączników (np. podać ich liczbę - punkty 142-148).
Uwaga! Nie martw się, że nie wyświetliły się załączniki. Pojawią się dopiero w kolejnym kroku, po wypełnieniu formularza głównego i naciśnięciu przycisku "Dalej". Wówczas zobaczysz formularze załączników, który należy wypełnić. Po ich wypełnieniu system uzupełni formularz główny o dane w nich zawarte (przede wszystkim odliczenia od dochodu i podatku).
12. Po zakończeniu wypełniania formularza trzeba podpisać plik. Masz od wyboru trzy sposoby (w tym dwa nieodpłatne):
13. Sprawdź losy swego dokumentu. Samo wysłanie dokumentu PIT-37 przez internet nie jest jeszcze złożeniem zeznania!
Kiedy otrzymasz e-mail od portalpodatkowy@mf.gov.pl o temacie "Status przetwarzania dokumentu w systemie został zmieniony.", kliknij odnośnik, który przeniesie Cię na Portal Podatkowy. Wpisz dane autoryzujące.
Na Portal Podatkowy możesz też wejść z przeglądarki. Wówczas wybierz z lewego menu opcję "Wyszukuj deklarację/wniosek" i na ekranie, który się pokaże, wpisz dane autoryzujące.
Najbardziej pożądany wynik to "200 - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO". Dokument UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru) należy pobrać w dowolnej formie - ale takiej, by móc go skutecznie przechowywać przez 5 lat. Wielu z nas skorzysta z formatu .pdf. Warto nie tylko zapisać plik na swoim komputerze, ale wykonać też "kopię zapasową", czyli po prostu wydruk.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|