Być może właśnie przeglądasz dziesiątki stron salonów kosmetycznych, zastanawiając się do którego umówić się na wizytę, a może dotychczasowa kosmetyczka cię zawiodła i postanowiłaś poszukać jakiejś alternatywy? W obu tych przypadkach, ten artykuł dostarczy ci wiedzy, na co warto zwrócić uwagę wybierając gabinet kosmetyczny, czy to w Kielcach, czy w innym miejscu w Polsce. Ale chwila moment… Czy to rzeczywiście jest tak skomplikowane, żeby pisać na ten temat cały artykuł? W końcu to tylko kosmetolog, ani lekarz, ani psychoterapeuta…
Kosmetolog a kosmetyczka
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw rozróżnić dwa ważne pojęcia: kosmetolog i kosmetyczka. Kosmetolog i kosmetyczka to z pozoru ten sam specjalista, jednak różni je poziom wykształcenia. Kosmetolog to dyplomowany specjalista po ukończeniu przynajmniej 3-letnich studiów stacjonarnych, podczas gdy kosmetyczką można zostać już po weekendowych kursach dokształcających lub liceum zawodowym. Nie generalizujmy jednak, każdy specjalista powinien poszerzać swoje kompetencje, bez względu na to jakie wykształcenie podstawowe otrzymał. Natomiast z punktu widzenia klienta, jest to już dość ważna różnica jaki warsztat pracy posiada dany specjalista. I o ile kosmetolog nie jest lekarzem, to jednak oddajemy swoje zdrowie (twarzy, ciała, dłoni czy stóp) w jego ręce, dlatego zadbaj by te ręce były synonimem zaufania…
Doświadczenie
Prócz wykształcenia, o które zawsze warto dopytać lub sprawdzić na stronie,
warto także ustalić jakie doświadczenie na rynku ma dany gabinet kosmetyczny.
Prowadzenie biznesu to nie jest czarna magia, są określone czynniki, które
wpływają na to że klienci wracają i konkretne czynniki, które sprawiają że
odchodzą. Jeżeli salon nie ma grona stałych klientów, to pewnie jest konkretny
tego powód – zazwyczaj jest to poziom wykonywanych usług w odniesieniu do ceny
lub niski poziom obsługi klienta. Oba czynniki są zwykle związane z
doświadczeniem zawodowym.
Oferta
Druga rzecz, którą warto przeanalizować to zakres oferty. Jest to o tyle ważne,
że dziś chcesz wykonać manicure, ale jutro twoje potrzeby już mogą się zmienić
na kurację antystarzeniową. Warto wybrać gabinet, który oferuje kompleksowe
usługi pielęgnacyjne. Oczywiście jest także zagrożenie, że mając bardzo
rozbudowaną ofertę, specjalista będzie wykonywał każdy z zabiegów na zaledwie
przeciętnym poziomie. Dlatego oferta powinna być szeroka w spektrum zabiegowym,
ale nie w ilości zabiegów podobnego typu. Warto przy tej okazji także sprawdzić
z jaką częstotliwością są wprowadzane nowości do oferty i czy są organizowane
cykliczne akcje promocyjne. Salon kosmetyczny, który nie poszukuje nowości i
lepszych technologii powoli zostaje w tyle za konkurencją, a przede wszystkim
nie oferuje klientom możliwie najlepszych efektów kuracji.
Ceny
Przy okazji oferty nie sposób nie wspomnieć o cenach zabiegów kosmetycznych.
Rozbieżność w tej dziedzinie może przywrócić o zawrót głowy. Z punktu widzenia
klienta najlepsze wydają się salony piękności, które oferują jak najniższe
ceny, bo po prostu mniej płacisz. Jednak zastanówmy się jakim kosztem to się
odbywa. Często niska cena zabiegu jest wynikiem: niższego wynagrodzenia dla
specjalisty, oszczędnościach na materiale (obniżanie dawek kosmetyków,
rozcieńczanie preparatów, produkty gabinetowe niższej jakości), oszczędnościach
na bezpieczeństwie (np. brak sterylizacji narzędzi czy wcześniej wspomniane
wątpliwej jakości preparaty) czy skracaniu czasów zabiegów (mniej dokładne
wykonanie pedicure czy oczyszczania twarzy, skracanie protokołów zabiegowych
czy pomijanie masaży). Miej też świadomość, że cena którą płacisz ma także
odzwierciedlenie w kosztach utrzymania lokalu, działaniach promocyjnych czy
dokształcaniu się personelu kosmetycznego. To jak zatem kierować się ceną przy
wyborze? Na pewno szerokim łukiem omijaj te gabinety z najtańszą ofertą.
Wybieraj średnio-wysoką półkę. Chyba że stać cię na ceny premium, wtedy „sky is
the limit” ;-) Pamiętaj jednak, że nie zawsze wysoka cena jest synonimem
wysokiej jakości obsługi i wykonywanych kuracji…
Opinie
W dobie wszechobecnego internetu, wystawienie opinii to zaledwie kilka
kliknięć. Ułatwiają one zorientowanie się, które miejsca są godne zaufania
przed umówieniem się na wizytę. Jednak, którym opiniom ufać, a które
zignorować? Opinie należy traktować jako drogowskaz, ponieważ każdy ma inne
upodobania i oczekiwania. Jedni wolą kupić coś tanio i bez względu na jakość
usługi są zadowoleni, inni wolą zapłacić więcej ale mieć poczucie
bezpieczeństwa i komfort podczas wizyty. Jedni klienci wolą dużo rozmawiać,
inni potrzebują ciszy i pełnego relaksu. Dlatego każda opinia jest wypadkową
oczekiwań i ceny dot. danej usługi. Na pewno warto ignorować opinie, które
niewiele wnoszą – ktoś napisał 1-2 zdania, ale nic konkretnego. Ciężko po takim
komentarzu domyślić się czego możesz się spodziewać na miejscu. Bardzo często
jest to też zagrywka „poniżej pasa” od konkurencji.
Obsługa klienta
Według Mystery Shopper Provider
Association jeden z najczęstszych powodów (aż 68%) utraty klientów to niski
poziom obsługi klienta. Na co warto zwrócić uwagę w kontakcie z salonem
kosmetycznym? Przede wszystkim zapytaj o możliwość darmowej konsultacji przed
zabiegiem. Na miejscu będziesz mieć szansę przekonać się co jest „standardem” w
danym gabinecie, na jakim poziomie odbywa się komunikacja, jaka jest wiedza
kosmetologów i sposób jej przekazywania klientom. Możesz zabawić się wręcz w
tajemniczego klienta i przygotować sobie kilka pytań przed wizytą, które
„sprawdzą” profesjonalizm kosmetyczki. Uwaga na koniec – jeżeli zdecydujesz się
na zabieg, zauważ czy specjalista przygotuje ci dedykowaną pielęgnację domową.
Bowiem dążenie do osiągnięcia wspólnie określonych efektów kuracji to oznaka
wysokiej kompetencji.
Obietnica
Przy okazji wizyty na stronie internetowej czy w social mediach, sprawdź co
dany salon kosmetyczny pisze o sobie, a jeśli nic nie piszą to możesz przy
okazji spotkania lub rozmowy przez telefon zapytać wprost: „Na co klient może
liczyć wybierając właśnie was?” Pytanie to zazwyczaj mocno zaskakuje personel
gabinetów, bo one po prostu oferują „wyższą jakość” i „indywidualne podejście”.
No tak, ale dla klienta to tylko ładne hasła, które w rzeczywistości ciężko
sprawdzić… Zwykle świadomość nt. oferowanej wartości dla klienta jest już sama
w sobie dowodem na to że klient jest w centrum zainteresowania…
Moje
oczekiwania
Ostatni, ale nie mniej ważny element to twoje własne oczekiwania względem
kosmetyczki. Warto sobie odpowiedzieć na pytanie: „Co jest dla mnie ważne w
kontakcie z gabinetem kosmetycznym?” Często klienci są zadowoleni, ale
argumentują to na zasadzie: „Bo nie ma z nimi żadnych problemów”. Bywa i tak,
że niezadowolenie klienta nie jest winą gabinetu, ale nierealistycznych
oczekiwań względem kuracji. Dlatego warto wybierać specjalistów, z którymi
możesz otwarcie o tym porozmawiać przed wykonaniem usługi.
Powodzenia !!!
Agata Bieńkowska
właściciel Salonu Benessere Beauty & Spa w Kielcach
kosmetolog z 35 letnim doświadczeniem zawodowym
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|