Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Intranet 2.0 coraz częściej wykorzystywanym narzędziem komunikacji wewnętrznej

20-02-2012, 23:13

61% przedsiębiorstw używa przynajmniej jednego narzędzia mediów społecznościowych w komunikacji wewnętrznej. Najbardziej popularnym wśród nich są blogi, wykorzystywane przez trzy czwarte organizacji. Dużym zainteresowaniem cieszą się również fora dyskusyjne (65%), komunikatory (63%) i narzędzia typu wiki (61%) - wynika z badania wewnętrznych sieci firmowych przez Międzynarodowe stowarzyszenie IABC wraz z firmą Prescient Digital Media.

W badaniu "The Social Intranet Study 2011" wzięło udział ponad 1400 respondentów, reprezentujących firmy z różnych branż na całym świecie. Wyniki ankiety wskazują, iż media społecznościowe w wewnętrznych sieciach firmowych (intranet) stają się coraz popularniejsze. Nadal jednak ustępują pod względem popularności klasycznym rozwiązaniom intranetowym (bazy dokumentów, kontakty, aktualności firmowe itp.), które w 88% przebadanych firm są używane od dłużej niż 2 lat.

Sieć wewnętrzna z wykorzystaniem elementów mediów społecznych (Intranet 2.0) znalazła swoje zastosowanie w 37% firm. Do najchętniej wykorzystywanych narzędzi tego typu respondenci zaliczyli blogi (75%), fora dyskusyjne (65%) komunikatory (63%) i narzędzia typu wiki, takie jak repozytoria wiedzy(61%). Dużą popularnością cieszą się również RSS-y (56%), mikroblogi (42%) oraz podcasty (39%). Jednak jedynie 14% przedsiębiorstw posiada w pełni rozbudowany Intranet 2.0 złożony z wielu narzędzi typu Web 2.0, natomiast 47% używa wyłącznie jednego lub dwóch takich narzędzi.

- Popularność tradycyjnych portali społecznościowych sprawiła, że podobne narzędzia zaczęto udostępniać wewnątrz organizacji. Tego typu rozwiązania pozwalają na integrację i wymianę wiedzy i informacji pomiędzy pracownikami. Pomimo że jak pokazują badania, Intranet 2.0 dopiero zaczyna się popularyzować, spodziewamy się, że już w niedługim czasie stanie się standardem w firmach. Na razie jednak rozwiązania społecznościowe są wprowadzane bardzo ostrożnie. Wiąże się to z obawami wielu zarządzających, że niosą one więcej ryzyka niż korzyści - komentuje badanie Justyna Piesiewicz, prezes polskiego oddziału IABC.

Firmy, które wdrożyły przynajmniej jedno narzędzie Intranetu 2.0 najczęściej decydowały się na oprogramowanie Microsoft SharePoint (55%). Niemal połowa przedsiębiorstw wykorzystuje do tego celu intranetowe funkcje portali typu Facebook (23%) czy WordPress (21%). 

Zdecydowana większość firm wprowadziła Intranet 2.0 w celu poprawy współpracy między pracownikami (78%) oraz zwiększenia ich zaangażowania w życie firmy (75%). Istotnym czynnikiem przemawiającym za implementacją takich rozwiązań jest również zarządzanie wiedzą, co wskazuje 66% organizacji. Z badania wynika również, iż społecznościowe intranety bardzo często mają zdefiniowane regulaminy.

Czytaj też: Social Media Day tym razem o technologiach

Aż 78% przedsiębiorstw określa reguły zachowań pracowników w intranecie oraz nadzoruje pojawiające się tam treści. Najczęściej za moderację Intranetu 2.0 odpowiedzialne są osoby zajmujące się komunikacją (79%), HR (57%), marketingiem (51%) oraz IT (49%). Niemal połowa firm (46%) do wykonywania tych obowiązków deleguje od 2 do 5 pracowników. Tylko co czwarta ma do tego zespół składający się z więcej niż 6 zatrudnionych.

Narzędzia Intranetu 2.0 są relatywnie tanie, gdyż niemal 40% przedsiębiorstw na wdrożenie wydało mniej niż 10 000 dolarów. Z drugiej strony managerowie nadal mają obawy przed ich stosowaniem - częściej niż brak odpowiedniego wsparcia IT (12%) występują „inne - ważniejsze sprawy, które mają pierwszeństwo w firmie” (18%).

Według danych z badania 30% organizacji ocenia wprowadzenie Intranetu 2.0 jako dobre lub bardzo dobre posunięcie, zaś 26% uznaje te narzędzia jako słabe lub bardzo słabe. Badania prowadzone wśród pracowników wskazują, iż 28% ankietowanych specjalistów i taki sam odsetek kadry zarządzającej ocenia przydatność narzędzi społecznościowych w intranecie jako dobrą lub bardzo dobrą.

- Niestety podczas badania uzyskano bardzo niewiele odpowiedzi z polskich firm. W związku z tym w roku 2012 IABC Poland przeprowadzi analogiczne badanie dedykowane jedynie rodzimym firmom. Bardzo prawdopodobnym jest, że wyniki te pokażą nam wciąż bardzo niską świadomość nt. Intranetu 2.0 i roli komunikacji wewnętrznej wśród naszych przedsiębiorców - dodaje Justyna Piesiewicz.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *