Internet szerokopasmowy: TP SA ma ponad połowę

20-04-2009, 19:12

Ponad połowa rynku szerokopasmowego internetu należy do Telekomunikacji Polskiej - wynika z danych zebranych przez DI od 7 największych dostawców w Polsce. Są nimi ASTER, Multimedia Polska, Netia, Telefonia DIALOG, Telekomunikacja Polska, Vectra oraz UPC.

W świetle ostatnich doniesień o zwiększeniu maksymalnej prędkości swoich usług internetowych UPC Polska do 30 Mb/s Dziennik Internautów spytał pozostałych operatorów o reakcję na ofertę UPC. Prócz tego redakcja DI zebrała dane o liczbie klientów korzystających z dostępu do internetu u poszczególnych operatorów.

Liderem polskiego rynku jest Telekomunikacja Polska. Na dzień 31 grudnia 2008 roku z usług szerokopasmowego internetu operatora korzystało blisko 2,2 mln klientów, co stanowi 57,62% udziałów w rynku. Swój wynik TP SA na pewno zawdzięcza temu, iż jej łącza telefoniczne dostępne są w większości mieszkań w kraju. Nie bez znaczenia jest fakt, iż część konkurentów sprzedaje usługi na podstawie umów BSA dopiero od 2007 roku. Dzięki tej możliwości, część klientów TP wykupiła dostęp do internetu u konkurencji.

Na drugim miejsce plasuje się Netia, która 2008 rok zamknęła bazą  przeszło 414 tys. abonentów szerokopasmowego internetu (10,84% rynku). Jest to m.in. efekt ucieczki klientów TP SA, a także inwestycji poczynionych przez zarząd firmy. Netia dokonała zakupu m.in. wrocławskich sieci osiedlowych oraz lokalnego operatora działającego na terenie Jastrzębiej Góry, tym samym przejmując ich klientów. Według strategii podanej w październiku 2008 roku Netia skupia się na wzroście organicznym oraz kolejnych przejęciach.

Trzecie miejsce w zestawieniu Dziennika Internautów zajęło UPC Polska. Firma ma obecnie ponad 400 tys. klientów, zabierając 10,48% z "internetowego tortu". Należy zaznaczyć, że dzięki niedawnym posunięciom UPC ma szansę stać się drugim co do wielkości operatorem w kraju.

Dostawcy internetu - liczba klientów
fot. Dziennik Internautów - Dostawcy internetu - liczba klientów
Czwarty, wyraźnie słabszy od Netii i UPC, wynik należy do firmy Multimedia Polska, która na koniec 2008 roku mogła poszczycić się bazą niespełna 279 tys. klientów szerokopasmowego internetu. Stanowi to 7,31% badanego przez DI rynku.

215 tys. osób obecnie korzysta z dostępu do internetu od firmy Vectra. Jest to baza stanowiąca 5,63% rynku. Kolejne i ostatnie dwa miejsca należą do firmy ASTER oraz Telefonii DIALOG, które posiadają obecnie odpowiednio ok. 160 tys. i ok. 150 tys. klientów (udział w rynku 4,19% i 3,93%). Aktualnie spośród trzech wymienionych firm, tylko ASTER pracuje nad nową ofertą.

TP SA "większa" od całej konkurencji

Biorąc pod uwagę nasze zestawienie, wartym uwagi jest fakt, iż TP SA posiada w zbadanym przez DI rynku przeszło połowę udziałów. Dokonując obliczeń "z drugiej strony", łącznie alternatywni operatorzy posiadają niespełna 74% liczby klientów TP SA. Walka pomiędzy operatorami się zaostrza, dlatego zapewne będziemy świadkami tendencji odwracania przedstawionych przez DI proporcji.

Prawdopodobnie powoli przestanie się liczyć "wyścig na prędkości". Beznazwie w swoim komentarzu do jednego tekstów w DI pisze: To, że dany operator ma w ofercie internet o danej prędkości to jeszcze o niczym nie świadczy (...) I faktycznie wydaje się, że klienci zaczną zwracać uwagę na takie cechy oferty, jak bezawaryjność, stabilność działania usługi czy jakość obsługi klienta.

Więcej o telekomunikacji w Dzienniku Internautów


Źródło: DI24.pl
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie

RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy