Od dawna wiadomo, że gracze mają nieco inne mózgi niż nie-gracze. Niemieccy naukowcy twierdzą jednak, że potwierdzili związek między graniem a przyrostem istoty szarej w określonych częściach mózgu.
reklama
Częste granie zmienia mózgi - naukowcy to wiedzą i badają od dawna. W ostatnich latach da się jednak zauważyć, że naukowcy rzadziej badają szkodliwość gier, a częściej starają się znaleźć dowody na ich korzystny wpływ na ludzi. Czy to efekty zmiany pokoleniowej?
Kolejne badania na temat wpływu gier na mózg przeprowadzili naukowcy z Max Planck Institute for Human Development we współpracy Charité University Medicine St. Hedwig-Krankenhaus. Twierdzą oni, że udało im się udowodnić pozytywny wpływ gier na rozwój mózgu oraz możliwość wykorzystania gier w różnych formach terapii.
Naukowcy poprosili 23 dorosłe osoby do grania w grę Super Mario 64 na przenośnej konsoli Nintendo XXL. Osoby badane miały grać przez dwa miesiące po 30 minut dziennie. W badaniu wzięły też udział osoby niegrające, które stanowiły grupę kontrolną.
Naukowcy badali mózgi uczestników badania za pomocą rezonansu magnetycznego (MRI). U grupy graczy zaobserwowano z czasem przyrost istoty szarej w prawym hipokampie, prawej korze przedczołowej i móżdżku. Te obszary mózgu odpowiadają m.in. za orientację przestrzenną, tworzenie pamięci, planowanie strategiczne i sprawność manualną rąk.
Źródło obrazka: S. Kühn et al./Molecular Psychiatry
- Choć poprzednie badania wskazywały na różnice w strukturze mózgu graczy wideo, obecne badania demonstrują bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy grami wideo a zwiększaniem objętości mózgu. Dowodzi to, że specyficzne rejony mózgu można trenować za pomocą gier wideo - tłumaczy Simone Kühn z Max Planck Institute for Human Development.
Na tej podstawie naukowcy sugerują, że gry komputerowe mogłyby pomóc w leczeniu chorób związanych ze wskazanymi obszarami mózgu. Takie choroby to m.in. choroba Alzheimera, zespół stresu pourazowego i schizofrenia. Szczegóły można znaleźć w publikacji naukowców - zob. Playing Super Mario induces structural brain plasticity: gray matter changes resulting from training with a commercial video game.
Ustalenia naukowców z Niemiec nie są całkiem zaskakujące. Już wcześniej udowodniono, że gracze komputerowi wyciągają więcej informacji z tego, co widzą. Po prostu sprawniej niż inni dostrzegają szczegóły.
Były też próby wykorzystania gier przy nauce panowania nad sobą, a dodatkowo naukowcy coraz częściej przeczą wpływowi gier na agresywne zachowania młodzieży, nawet w przypadku tzw. wrażliwych nastolatków.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|