W połowie czerwca na dosyć zatłoczonym rynku serwisów noclegowych w Polsce pojawił się kolejny projekt - Poduszka.pl. Stoi za nim Gerard Grech, znany w branży IT przede wszystkim jako twórca portalu Gery.pl, kupionego na początku 2008 roku przez Polsat. Rozmawiamy z Gerardem o kulisach powstania Poduszki, jakie i czyje problemy rozwiązuje oraz planach związanych z tym serwisem.
reklama
Krzysiek Gontarek, Dziennik Internautów: Po sprzedaży Gery.pl zawiesiłeś działalność gospodarczą. Dlaczego?
Gerard Grech, Grech Group, właściciel Poduszka.pl: Po sprzedaży portalu i wszystkich serwisów w 2008 roku obowiązywał mnie zakaz konkurencji i od tego momentu do lipca 2010 nie mogłem działać w branży. Poza internetem mogłem oczywiście robić cokolwiek, ale to mnie nie interesowało, czekałem cierpliwie, aż będę mógł wrócić i uruchamiać kolejne serwisy.
Jakie były pozytywne a jakie negatywne efekty odpoczynku od prowadzenia biznesu?
Do pozytywnego efektu można na pewno zaliczyć dzisiejszy serwis, czyli Poduszkę, bo to właśnie dzięki temu, iż miałem dużo czasu, mogłem na spokojnie przyjrzeć się wielu rzeczom i zaplanować to, co będę robił, gdy wrócę do pracy. Do negatywnego mogę zaliczyć to, że za mocno się rozleniwiłem i kilka miesięcy potrzebowałem, aby poczuć w sobie tę samą energię, gdy pracowałem nad portalem. Teraz oczywiście pracuję już na pełnych obrotach, ale ciągle mam wrażenie, że jeszcze się rozkręcam – zawsze mówiłem sobie, że za mało zrobiłem i to mnie chyba najbardziej nakręca do pracy.
W czasie gdy ja odpoczywałem, branża internetowa rozwinęła się mocniej niż kiedykolwiek, ale to nie tylko mi nie przeszkadza, ale wręcz pomaga, bo dziś możliwości są o wiele większe.
Opisz proszę w kilku zdaniach, czym jest serwis Poduszka.pl?
Poduszka.pl to wygodna wyszukiwarka obiektów noclegowych. Informacje o obiektach uzupełniane są informacjami o miejscowościach oraz atrakcjach. Niezależnie, z której wyszukiwarki będziemy korzystać, czy z tekstowej, czy krokowej, dostajemy praktycznie natychmiast wyniki podane w prosty, przejrzysty sposób.
Dlaczego postawiłeś akurat na dosyć zatłoczony rynek serwisów noclegowych?
Szczerze mówiąc, sam jestem właścicielem pensjonatu i dzięki temu miałem okazję dobrze przyjrzeć się rynkowi od tej strony. Jak każdy z nas, również szukałem noclegów w różnych serwisach i ciągle martwiło mnie to, że budowa serwisów noclegowych jest nieprzemyślana – wszyscy bazują praktycznie na tych samych, od lat wypracowanych standardach, nic nie ulepszając. Stąd przyszedł pomysł, aby to zmienić, dając rynkowi świeży produkt, którym jest Poduszka.
Ile czasu trwało przygotowanie serwisu do postaci, w której został oficjalnie uruchomiony? Czy jest jakaś historia z tym związana?
To, że jako pierwszy będziemy robić serwis noclegowy, wiedziałem od samego początku – jeszcze zanim odwiesiłem działalność. Gorzej było z nazwą – prawie zakupiłbym domenę noclegi.pl, jednak negocjacje nie dawały oczekiwanego rezultatu i w czasie tych rozmów zacząłem szukać domeny, która będzie łatwa do zapamiętania i będzie dawać mocne skojarzenie. Było to prawie rok temu, wtedy narodziła się nazwa serwisu Poduszka.pl. Ze względu na to, iż na początku mieliśmy dużo pracy związanej z uruchomieniem usług pozycjonowania, z projektem Poduszki mogliśmy ruszyć dopiero z początkiem lutego tego roku. Poduszka pojawiła się w sieci 16 czerwca. Wszystko zajęło nam zatem ponad 4 miesiące.
Co wyróżnia Poduszka.pl spośród konkurencji?
Projektując serwis, całą naszą uwagę skupiliśmy na możliwości szybkiego i wygodnego dotarcia do szukanej oferty. Naszym zadaniem było sprawić, aby kilka klików dzieliło użytkownika od znalezienia odpowiedniego obiektu. To, co martwiło użytkowników na innych serwisach, to ciągłe klikanie w tył i przód, aby znaleźć odpowiedni obiekt, dlatego w Poduszce wyniki pokazywane są w postaci dużych kart i dzięki temu rozwiązaniu przeglądający może zapoznać się jednocześnie z bardzo dużą ilością obiektów, a przejrzeć dokładniej tylko te, które mu najbardziej odpowiadają.
Nie tylko to będzie wyróżniało serwis na rynku, bo największa funkcjonalność dopiero powstaje, ale chciałbym, aby było to tajemnicą do czasu, gdy będziemy z nią startować. Poduszka to projekt bardzo rozbudowany – obecną fazę serwisu należy traktować wyłącznie jako fundament pod kolejne funkcjonalności, które nie zostały wdrożone, a zostały zaprojektowane już na samym początku. Duża część z tych funkcjonalności będzie zrobiona całkowicie inaczej lub poprawiona względem tego, co już istnieje u konkurencji.
Do jakich użytkowników ma trafić Poduszka?
Na pewno do tych wymagających, a mam nadzieję, że wszyscy jesteśmy wymagającymi użytkownikami, bo wszyscy chcemy mieć to, co najlepsze. Poduszki nie możemy kierować do jakiejś jednej grupy – oczywiście należy wykluczyć młodocianych. Użytkownicy serwisu to zapewne osoby, które wyjeżdżają poza miejsce zamieszkania – to osoby z bardzo różnym wykształceniem i bardzo różnym zasobem portfela – każdy z nas potrzebuje trochę odpoczynku, dlatego to serwis dla każdego.
W jaki sposób docieracie do obiektów noclegowych?
Szukamy w internecie. Większość obiektów ma swoją stronę internetową, inne są już obecne na wielu mniejszych i większych serwisach ofertowych. W tej chwili dużo obiektów dodaje się już samodzielnie. Szczerze mówiąc, nie spodziewaliśmy się, że nastąpi to tak szybko i bardzo to nas cieszy, bo mówi już na początku, że serwis został ciepło przyjęty przez rynek, a nasza olbrzymia ilość pracy, jaką włożyliśmy, zostaje powoli wynagradzana.
Ile osób pracuje przy Poduszka.pl?
Cała firma to dziś 12 osób, licząc mnie, z czego bezpośrednio przy Poduszce pracuje 7 osób. Już teraz widać, że na pewno będziemy musieli zatrudnić dodatkowe osoby w ciągu następnych miesięcy. We wrześniu zmieniamy biuro na dużo większe, gdzie pomieścimy kolejnych pracowników.
Jak wygląda kampania promocyjna?
W tej chwili realizujemy kampanię, która ma zaakcentować markę Poduszka na rynku. Jest to realizowane w kilku wariantach, reklamy już pojawiają się w wyszukiwarce Google, Google AdSense, na Facebooku oraz jest realizowana duża kampania w sieci Arbo. To tylko początek, planujemy jeszcze w tym roku kolejną dużą kampanię, ale już jako istniejąca marka.
Jaki jest model biznesowy? Kto za co płaci w serwisie, a co jest za darmo?
W chwili obecnej nikt nie płaci za nic. Nie ma też reklam i te jeżeli się pojawią, to tylko w taki sposób, który nie będzie przeszkadzał wyszukiwać obiektów. Na pewno w przyszłości wdrożymy płatności dla obiektów, jednak nie umiem podać terminu, w pierwszej kolejności zamierzamy zdobyć zaufanie klientów, a na to potrzeba dużo czasu.
Czy szukasz w związku z tym wsparcia finansowego dla Poduszki?
Środki na Poduszkę wydają się wystarczające na zapewnienie ciągłego rozwoju serwisu przez kilka lat, dlatego w tej chwili nie potrzebuję żadnego wsparcia finansowego. Nie myślę też o zyskach w ciągu najbliższych lat. Myślę, że dodatkowe wsparcie finansowe nie będzie potrzebne.
Poduszka jest finansowana z Twoich prywatnych pieniędzy, czy - co ostatnio jest bardzo popularne w PL - dofinansowana z funduszy unijnych?
Nigdy nie sięgnąłem po jakiekolwiek dofinansowanie i wygląda na to, że nigdy tego nie będę potrzebował zrobić. Dla mnie te wszystkie procedury trwają za długo, a gdy jest dobry pomysł to nie wolno czekać – trzeba go jak najszybciej realizować. Moje zdanie na temat funduszy unijnych nie jest dobre. Unia Europejska dużo pieniędzy marnuje, wiele serwisów, które są finansowane ze środków unijnych umiera szybko śmiercią naturalną. Przyglądam się wielu serwisom, w tym też finansowanych z środków unijnych – nikt nie słyszał o żadnym z nich, nikt też nie pamięta jakiegokolwiek z nich. Chyba nie trzeba tego komentować.
Jak Twoje dotychczasowe doświadczenia z prowadzenia portalu Gery.pl wpłynęły na pracę przy serwisie Poduszka.pl?
Oczywiście nie obyło się bez małych i większych potknięć – to nowy projekt, więc zawsze trzeba uczyć się nowych rzeczy, ale na pewno wcześniej zdobyte doświadczenie pozwala na zaoszczędzenie sporej ilości czasu. Postawić dziś serwis na bardzo trudnym rynku, jakim są noclegi, to nie lada wyzwanie i myślę, że doświadczenie na pewno w tym pomaga.
Czy internetowe ramię swojej firmy oprzesz teraz na rozwoju Poduszki, czy Twoja działalność będzie miała szerszy zasięg?
Firma, którą prowadzę, dzieli się na dwa działy GRECH CONSULTING i GRECH DESIGN, pierwszy z nich jest odpowiedzialny za pozycjonowanie stron klientów, drugi to projekty internetowe. Jednym z projektów jest właśnie Poduszka.pl, kolejny to Przepowiadacz.pl, który w chwili obecnej jest prawie na ukończeniu i troszkę jego start się opóźnia. Już myślę o kolejnym serwisie, jednak to trochę potrwa, zanim zaczniemy nad nim pracować, w tej chwili mamy bardzo dużo pracy związanej z tymi dwoma.
Dziękuję za rozmowę.
Serwis Poduszka znajdziecie pod adresem poduszka.pl
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*