Slidepad – wynalazek ze Szczecina – był zapowiadany jako rewolucyjne urządzenie, mające zastąpić tradycyjną mysz komputerową czy touchpada. Tak było jeszcze w 2008 roku. Jednak genialny pomysł utknął w gąszczu procedur i błędnych decyzji. Czy ma jeszcze szansę zaistnieć w świecie IT?
Obiecujące początki
Slidepad, to komputerowe urządzenie wskazujące, będące dziełem spółki Denco Logic S.A. Inspiracją do jego powstania były gry komputerowe. Młodzi, szczecińscy inżynierowie stworzyli pierwszy prototyp, mający na celu ułatwienie nawigacji i poruszanie się w komputerowym świecie. Do jego powstania wykorzystali półokrągłe dno aluminiowej puszki. Szybko okazało się, że ich wynalazek był wygodniejszy w użytkowaniu niż mini-joysticki, trackpointy czy standardowa mysz lub touchpad. To zachęciło ich do dalszego działania. W 2008 roku wynalazek zaprezentowano szerszej publiczności na międzynarodowych targach inwestycyjnych w Pradze.
Produkt spotkał się z dużym zainteresowaniem środowiska IT. Jego głównym atutem była uniwersalność i intuicyjna obsługa oraz przede wszystkim – szeroki wachlarz zastosowań. Opracowany mechanizm mógł być wykorzystany w telefonach komórkowych, laptopach, konsolach do gier, jak również urządzeniach medycznych i przemysłowych. Ponadto koszt jego produkcji był przybliżony do kosztu wytworzenia myszki komputerowej, co miało istotne znaczenie w zakresie uruchomienia masowej produkcji. W niedługim czasie Slidepad, dzięki swej precyzyjności oraz komfortowi użytkowania, zyskał wielu zwolenników. Wynalazek opatentowano w Polsce, Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych. Wszystko zapowiadało komercyjny sukces na skalę światową. Dlaczego tak się nie stało?
fot. Slidepad – komputerowe urządzenie wskazujące opracowane przez spółkę Denco Logic S.A.
Przerwane pasmo sukcesów
Mieliśmy bardzo dobry pomysł na komercjalizację opracowanego rozwiązania. Chcieliśmy stworzyć firmę, której główną gałęzią działalności będzie sprzedaż licencji – opowiada Patrycjusz Kosuń, założyciel Denco Logic. Jedną z możliwości rozwoju firmy było wejście na New Connect, czyli giełdę papierów wartościowych dla młodych spółek technologicznych o wysokim potencjale wzrostu, z zapotrzebowaniem na kapitał od kilkuset tysięcy do kilkunastu milionów złotych. Dobrą passę przerwał jednak światowy kryzys gospodarczy, który nastąpił w drugiej połowie 2008 roku. Było to przyczyną znaczących trudności w pozyskiwaniu finansowania, potrzebnego do przekształcenia prototypu w ogólnodostępny produkt.
Obok problemów finansowych pojawiły się też błędy w procesie wdrażania pomysłu. Błędne decyzje rozpoczęło nieprawidłowe określonie fazy projektu, który był przedsięwzięciem seedowym, a nie startupem, co sprawiło, że w niewłaściwy sposób została dobrana ścieżka finansowania. Tymczasem projektu w fazie zalążkowej nie powinno się kierować na giełdę. Nie udało nam się uniknąć także błędów personalnych: niefortunnie wybraliśmy rzecznika patentowego, a także nie wszyscy prawnicy, z którymi współpracowaliśmy okazali się kompetentni. Dopracowania wymagał również etap planowania, konieczny w realizacji innowacyjnych przedsięwzięć – tłumaczy Patrycjusz Kosuń.
Czy ustrzeżenie się przed tymi błędami zapewniłoby sukces Slidepadowi? Tego nie wiadomo, ale taki sukces byłby bez wątpienia ogromną promocją i wyróżnieniem dla polskich inżynierów, co pozwoliłoby im rozwijać dalsze projekty w branży urządzeń wskazujących i wprowadzających dane do komputera. Jednak twórcy nadal się nie poddają.
Kołem ratunkowym dla pomysłu stała się, zapoczątkowana w ubiegłym roku, współpraca ze specjalizującym się w projektach innowacyjnych INVESTIN Fundusz Zaawansowanych Technologii. Dzięki tej kooperacji wciąż istnieje realna szansa pojawienia się Slidepada na rynku, i niekoniecznie musi to być rynek IT. Fundusz Investin posiada zespół analityków i menedżerów inwestycyjnych, którzy intensywnie pracują nad wykorzystaniem obecnego potencjału komercjalizacyjnego Slidepada. Pojawiły się już wstępne koncepcje, które są weryfikowane. Jeśli okaże się, że któraś z nisz rynkowych została prawidłowo zidentyfikowana, jeszcze usłyszymy o Slidepadzie jako o success story polskiej innowacyjnej technologii.
Artykuł został przygotowany w ramach kampanii „ICT LAB-MARKET – od wynalazku do produktu” współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Kampania prowadzona jest przez agencję informacyjno-promocyjną GOS Polska Sp. z o. o. (www.gos-polska.pl) w partnerstwie z Technoparkiem Pomerania (www.technopark-pomerania.pl).
Więcej ciekawych informacji o wspieraniu innowacyjnego biznesu oraz rozwoju branży IT można znaleźć na stronie: www.ictlabmarket.spnt.pl.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|