Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Producenci telefonów komórkowych zanotowali solidny wzrost sprzedaży w drugim kwartale 2011 roku. Duża w tym zasługa smartfonów, których sprzedano o 75 proc. więcej niż rok wcześniej. Na czele zestawień Nokia oraz Android.

Firma Gartner opublikowała wyniki sprzedaży telefonów komórkowych w drugim kwartale 2011 roku. Łącznie nabywców znalazło 428,7 mln urządzeń, o 16,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. O 4,4 proc. spadła z kolei sprzedaż do dystrybutorów - wyniosła ona 421,1 mln telefonów. Było to wynikiem marcowego trzęsienia ziemi w Japonii.

TELEFONY KOMÓRKOWE

Na czele zestawienia wciąż jest Nokia. Jej sprzedaż wyniosła 97,9 mln urządzeń i była o 12,2 proc. niższa niż w drugim kwartale roku 2010. Udział fińskiego producenta spadł z 30,3 do 22,8 proc. Również niższym udziałem zadowolić się musi Samsung - w ciągu roku zmniejszył się on z 17,8 do 16,3 proc., a łączna sprzedaż wyniosła 69,8 mln telefonów, co oznacza 6,9-proc. wzrost rok do roku.

Gartner zauważa, że gorsze wyniki Nokii to wynik problemów w Europie i Chinach, a także szybko malejącego zapotrzebowania na Symbiana. Oprócz tego dystrybutorzy podejmują szereg działań na rzecz opróżnienia magazynów z fińskich telefonów, zmniejszając jednocześnie swoje zamówienia.

Podium zamyka inna koreańska firma LG - sprzedała ona 24,4 mln urządzeń, czyli o 16,8 proc. mniej niż rok temu. W konsekwencji jej udział zmalał o 2,3 pkt proc., osiągając poziom 5,7 proc. Apple zajęła miejsce czwarte - sprzedanych zostało 19,6 mln iPhone'ów, co oznacza wzrost o 124,5 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział w rynku wzrósł z 2,4 do 4,6 proc. Duża w tym zasługa 42 nowych operatorów w 15 krajach oferujących telefony amerykańskiej firmy.

Silnym wzrostem sprzedaży pochwalić się może także chińska firma ZTE - 13,1 mln telefonów to wynik o 94,2 proc. lepszy niż rok temu. Udział w rynku zwiększył się z 1,8 do 3,0 proc. Dzięki temu producent wyprzedził Research In Motion, która spadła na miejsce szóste. Liczba sprzedanych BlackBerry wyniosła 12,7 mln - o 8,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2010.

Lepiej radzą sobie także HTC (11,0 mln, +86,4 proc., 2,6 proc. udziału), Motorola (10,2 mln, +12,2 proc., 2,4 proc.) oraz Huawei (9,0 mln, +71,7 proc., 2,1 proc.). Pierwszą dziesiątkę zamyka Sony Ericsson ze sprzedażą o 34,0 proc. niższą niż rok temu. Wyniosła ona 7,3 mln, co daje 1,7-proc. udział w globalnym rynku.

Znacząco wzrosła sprzedaż innych producentów. W drugim kwartale zeszłego roku stanowiła 28,1 proc. całości, natomiast między kwietniem a czerwcem br. wyniosła aż 35,8 proc. nabywców znalazło 153,7 mln telefonów komórkowych, o 48,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

SMARTFONY

Tutaj wielkiego zaskoczenia nie ma. O zmianie lidera informowaliśmy w poniedziałek. Łączna sprzedaż smartfonów wyniosła 107,7 mln urządzeń, o 74 proc. więcej niż rok temu. Urządzenia te stanowią już jedną czwartą wszystkich sprzedawanych telefonów.

Na czele zestawienia w drugim kwartale znalazł się system operacyjny Android - zainstalowany był na 46,8 mln urządzeń, co dało udział na poziomie 43,4 proc. W porównaniu z zeszłym rokiem sprzedaż wzrosła o 339,1 proc., a udział w rynku o 26,2 pkt proc. Na drugim miejscu, według Gartnera, jest Symbian. Tutaj spadek wyniósł 6,0 proc. - sprzedano 23,9 mln smartfonów. Udział w rynku skurczył się z 40,9 do 22,1 proc.

Na trzecim miejscu umocniła się Apple z systemem iOS. Udział w rynku wzrósł w ciągu roku z 14,1 do 18,2 proc. RIM straciła aż siedem punktów procentowych - jej obecny udział to 11,7 proc. Zamieniła się z Apple'em miejscami. Na piątym miejscu niespodziewanie znalazł się system bada, z którego korzystało 2,1 mln nowych smartfonów, podczas gdy rok temu było to 577 tys. Udział w rynku wzrósł z 0,9 do 1,9 proc.

Szóste miejsce przypadło Microsoftowi - jego sprzedaż spadła w ciągu roku o 43,6 proc. i wyniosła 1,7 mln smartfonów. Udział w rynku także się zmniejszył - z 4,9 do 1,6 proc. Udział innych producentów spadł do 1,0 proc. (1,1 mln urządzeń).


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Gartner