Gartner potwierdza tendencję - konsumenci indywidualni wstrzymują się z zakupami nowych komputerów, co coraz mocniej przekłada się na wyniki finansowe producentów komputerów. Liderem na zachodzie Starego Kontynentu jest Hewlett-Packard.
reklama
Niepokojące wieści odnośnie europejskiego rynku komputerów osobistych opublikowała wczoraj firma badawcza Gartner. Z komunikatu firmy wynika, że sprzedaż komputerów do dystrybutorów w okresie styczeń-marzec br. wyniosła 14,71 mln sztuk, co oznacza spadek aż o 17,8 proc. Rok wcześniej wyniosła ona 17,90 mln urządzeń. Tak znaczący spadek wynika z wysokich stanów magazynowych w wielu krajach Europy Zachodniej. Słabsza niż oczekiwano sprzedaż w ostatnim kwartale zeszłego roku spowodowała, że w pierwszych trzech miesiącach dystrybutorzy znacznie wolniej uzupełniali zapasy. Kontynuowany jest więc trend z końcówki zeszłego roku.
Największym dostawcą komputerów w Europie Zachodniej był amerykański koncern Hewlett-Packard. Dostarczył on 3,43 mln urządzeń, o 15,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Udział firmy w rynku wzrósł jednak o 0,6 pkt proc., osiągając poziom 23,4 proc. Najsilniejszy spadek zanotowała, zajmująca drugie miejsce, Acer Group. W ciągu roku sprzedaż spadła aż o 29,9 proc., do 2,84 mln sztuk. Udział tajwańskiej firmy spadł jednocześnie z 22,6 do 19,3 proc.
Z 22-procentowym spadkiem musiał zmierzyć się amerykański Dell. Jego sprzedaż wyniosła 1,41 mln, a udział w rynku 9,6 proc. (-0,5 pkt proc.). Asus sprzedał z kolei o 12,2 proc. mniej komputerów (łącznie 1,26 mln). Firma zwiększyła jednak swój udział z 8,0 do 8,6 proc. Jedynym wygranym jest Apple, zajmująca piąte miejsce. Sprzedaż jej komputerów wzrosła o 10,0 proc., osiągając poziom 966 tys. Jej udział w rynku wzrósł z 4,9 do 6,6 proc.
Inni producenci dostarczyli na rynek 4,79 mln komputerów, o 15 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Gartner podkreśla, że klienci indywidualni są szczególnie ostrożni w wydawaniu pieniędzy na komputery, co doprowadziło do wydłużenia ich średniego życia. Sprzedaż w tym segmencie spadła o 25 proc. Trend ten potwierdzają ogłoszone wczoraj wyniki finansowe Della i Hewletta-Packarda. Jednocześnie jednak rośnie zapotrzebowanie na tablety.
Trzy największe rynki Europy Zachodniej - Niemcy, Francja oraz Zjednoczone Królestwo - zanotowały mocne spadki, jednak niższe niż w przypadku całego rynku. Ich sprzedaż wyniosła odpowiednio 2,77 mln (-16,5 proc.), 2,67 mln (-15,5 proc.) i 2,73 mln (-17,5 proc.). We wszystkich trzech krajach największym producentem był amerykański Hewlett-Packard (we Francji i Niemczech odzyskał palmę pierwszeństwa), przy czym za naszą zachodnią granicą udało mu się zwiększyć sprzedaż o 0,5 proc.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*