Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Facebook odgryza się Yahoo pozwem za patenty

04-04-2012, 08:48

Portfolio patentowe Yahoo miało rzucić Facebooka na kolana, ale... teraz Yahoo została pozwana o naruszenia patentów Facebooka. Amerykański system patentowy jest po prostu bronią obusieczną. Prawdziwymi beneficjentami tego systemu są... prawnicy.

konto firmowe

reklama


Kiedy Facebook ogłosił wejście na giełdę, musiał odsłonić swoje słabe strony. Jedną z nich była wciąż mała ilość zgromadzonej "własności intelektualnej". Facebook obawiał się, że zazdrośni konkurenci mogą sięgnąć po patenty, a on nie będzie miał wielu patentów, aby się bronić.

Jakby w odpowiedzi na te obawy, pod koniec lutego firma Yahoo pozwała Facebooka za naruszenie patentów odnoszących się m.in. do funkcji społecznościowych. Wydawało się, że młodszy gigant został trafiony w czuły punkt, ale... ten młodszy gigant miał dużo pieniędzy. W marcu Facebook postanowił kupić ok. 750 patentów od firmy IBM.

Dziś TechCrunch i inne media informują o tym, że Facebook pozwał Yahoo za naruszenie 10 patentów. TechCrunch udostępnił w serwisie Scribd kopię kontrpozwu, tak więc możemy zobaczyć, jakie dokładnie patenty narusza Yahoo zdaniem Facebooka.

Czytaj: Yahoo atakuje Facebooka... patentami

Wygląda na to, że Facebook sięgnął do patentów własnych pracowników, a nie do puli patentów IBM. To samo w sobie sugeruje, że serwis społecznościowy był dobrze przygotowany do funkcjonowania na amerykańskim rynku. Yahoo ma ogromne portfolio patentowe, ale zdaniem wielu osób składa się ono z patentów o wątpliwej jakości. Facebook ma patentów niewiele, ale odnoszą się one do kluczowych technologii.

Przykładowo patent nr 7,945,653 dotyczy technologii tagowania mediów społecznościowych, co pozwala na połączenie informacji o danym podmiocie z danym regionem i przesłanie tych informacji do podmiotu trzeciego. W tym patencie Mark Zuckerberg wymieniony jest jako "wynalazca". Inny patent - 7,827,208 - obejmuje generowanie kanału wiadomości personalizowanego dla członków sieci społecznościowej. Facebook uzyskał ten patent w roku 2010, a starał się o niego od roku 2006.

Zdaniem Facebooka usługi Yahoo naruszające jego patenty to m.in. główna strona Yahoo, Flickr, oraz system reklam Facebooka.

Powstała sytuacja patowa. Usługi żadnej z firm nie wydają są obecnie zagrożone, a sprawy w sądzie mogą się ciągnąć latami. Prawdopodobnie skończy się to jakąś ugodą, a prawnicy angażowani przez obydwie firmy będą mieli pełne ręce roboty i dobrze zarobią.

Ta sprawa nie wpłynie w żaden sposób na innowacyjność rynku e-usług. Powiedzmy to sobie szczerze.

Do lutego Facebook i Yahoo byli rynkowymi graczami. W lutym Yahoo zamienił się w "patentowego trolla", teraz to samo robi Facebook, który oczywiście musi się bronić. My natomiast po raz kolejny możemy zaobserwować, jak wielki bałagan tworzą patenty na oprogramowanie. Dwie firmy walczą ze sobą praktycznie o nic, ale jest to walka bezpardonowa i bardzo kosztowna.

Czytaj: Miliony za patenty na Wi-Fi dla Australijczyków


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: TechCrunch, AP