Na początku czerwca 2011 r. ruszyła polska e-administracja. Początkowe zainteresowanie ePUAP-em było tak ogromne, że serwery nie były w stanie obsłużyć tak dużej liczby zapytań. Radość okazała się przedwczesna - wciąż sporo spraw można załatwić jedynie bezpośrednio w urzędzie. W poniższym artykule dowiesz się, jak założyć profil oraz na co tak naprawdę pozwala obecna wersja ePUAP.
9 czerwca wystartowała elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Długo oczekiwany projekt informatyzacji polskiej administracji rodził się w ogromnych bólach. Zarówno rząd, jak i różnego rodzaju organizacje oraz sami obywatele wiążą z nim duże nadzieje - ma być taniej, sprawniej i szybciej. ePUAP wystartowała, jednak pierwsze doświadczenia autora tego tekstu każą się zastanowić, czy nie mieliśmy przypadkiem do czynienia z falstartem. Ale od początku.
DZIEŃ DOBRY
Główna strona serwisu ePUAP wita nas czerwonym napisem Załatw sprawę przez internet. Zapowiada się dobrze. Poniżej część spraw, jakie możemy w sieci załatwić. Pełna lista dostępna jest po kliknięciu na "Wszystkie sprawy, które możesz załatwić przy pomocy ePUAP". I tutaj czeka nas całkiem miłe zaskoczenie, bo okazuje się, że ich lista jest całkiem długa - poszczególne sprawy pogrupowane są w kategorie. Mamy więc sprawy z zakresu pracy i zatrudnienia, przedsiębiorczości, zdrowia czy sprawy obywatelskie.
Każda z pozycji jest klikalna. Po wybraniu jednej z nich uzyskujemy bardziej szczegółową listę konkretnych już spraw, jakie możemy załatwić elektronicznie. Gdy znajdziemy interesującą nas pozycję i klikniemy na nią, otrzymamy standardowe informacje: Kogo dotyczy, Czas realizacji, Wymagane dokumenty, Opłaty, Tryb odwoławczy, Podstawę prawną oraz Sprawy związane z wybraną przez nas.
ZAKŁADAMY PROFIL
I to wszystko? Niestety nie. Jeśli nie wybraliśmy metody logowania z wykorzystaniem kwalifikowanego certyfikatu, czekać nas będzie wizyta w urzędzie. Pocieszeniem jest fakt, że wystarczy tylko jedna. Logujemy się więc do naszego konta, korzystając z danych, które wprowadziliśmy. System poprosi nas o sprecyzowanie, jakiego typu podmiotem jesteśmy - osobą fizyczną, osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą reprezentującą osobę prawną lub też osobą reprezentującą jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Jeśli nie jesteśmy pewni, co zaznaczyć, możemy zrobić to później. Co ważne, stworzyć możemy tylko jeden profil.
Założenie profilu to jednak jeszcze nie wszystko. Teraz konieczne jest złożenie wniosku o stworzenie profilu zaufanego. W tym celu wybieramy "Moje konto" (prawy górny róg), a następnie "Moje profile zaufane". Należy postępować zgodnie z instrukcjami, w jednym z punktów trzeba wybrać urząd, w którym dokonamy potwierdzenia - lista jest dość szeroka. Obejmuje przede wszystkim urzędy skarbowe i urzędy wojewódzkie.
ZAŁATWIANIE SPRAW PRZEZ INTERNET...
Aby zobaczyć, co nasza gmina oferuje online, należy wybrać "Lista spraw", a następnie "Inne klasyfikacje". Tam wybrać możemy dwie - terytorialną i według kategorii. Wybrawszy miejsce swojego zameldowania (Tarnowo Podgórne w powiecie poznańskim), ze smutkiem stwierdziłem, że moja gmina dużym zakresem usług pochwalić się nie może. Pełną listę przedstawia rysunek piąty.
ZANIM PRZEŚLESZ WNIOSEK ZAINSTALUJ... STARĄ WERSJĘ PRZEGLĄDARKI
PŁATNOŚCI
Realizacja niektórych wniosków wymaga uiszczenia opłaty. System ePUAP umożliwia ich dokonanie. Odpowiedni formularz dostępny jest tylko i wyłącznie po poprawnym wypełnieniu wniosków wymagających wniesienia opłaty. Dostępne metody płatności obejmują przelewy oraz szybkie transfery. Dokładna instrukcja obsługi dostępna jest w zakładce "Pomoc-Podręczniki".
W dokumencie tym podkreślono, że dokonywanie opłat może być obciążone prowizjami, co jest zależne od instytucji świadczącej daną usługę. Ta sama usługa w różnych bankach może być także inaczej wyceniania. Tutaj każdy we własnym zakresie musi zasięgnąć informacji we własnym banku co do wysokości prowizji.
Nie musimy obawiać się dokonania płatności na błędne konto bankowe - są one podane domyślnie przy każdej usłudze, którą chcemy opłacić. Wprowadzają je urzędy świadczące dane usługi.
POMOC
Tutaj z pomocą przychodzi jednak Słownik, zawierający najważniejsze pojęcia używane w ePUAP.
Jeśli sami nie jesteśmy w stanie znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania, możemy zwrócić się o pomoc do operatora platformy. Możliwości jest kilka - telefon (22-544 13 90, czynny w dni robocze od 8 do 16), e-mail (epuap@mswia.gov.pl), formularz kontaktowy zlokalizowany w zakładce Kontakt lub też chat. Sam korzystałem z kontaktu poprzez formularz, odpowiedź otrzymałem kolejnego dnia.
PODSUMOWANIE
Uruchomienie ePUAP to niewątpliwie krok w dobrym kierunku. Daje on nadzieję, że nasza administracja wreszcie przejdzie z ery papierowej do ery elektronicznej. Do tego potrzeba jednak ogromnej pracy z jej strony. Konieczne jest jak najszybsze zwiększenie katalogu usług dostępnych poprzez internet. Tylko wtedy my, jako obywatele, naprawdę odczujemy korzyści płynące z e-administracji.
Dla obu stron oznacza to wymierne korzyści - my oszczędzamy czas niezbędny na dojazd czy stanie w kolejkach do okienek, administracja zaoszczędzi na kosztach swojego funkcjonowania. Z czasem należy liczyć się z ograniczeniem zatrudnienia w urzędach. I dopiero wtedy będzie można zacząć mówić o tanim państwie.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*