Więcej elektronicznego komunikowania się z urzędem i stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych jako załączników - takie nowości ma wprowadzić nowelizacja Ustawy o informatyzacji. Projekt przepisów jest gotowy i warto go poznać.
reklama
Zrównanie dokumentów elektronicznych z papierowymi zostało zapowiedziane przez Ministra Administracji i Cyfryzacji jeszcze w sierpniu ubiegłego roku, gdy przedstawiono założenia do nowej Ustawy o informatyzacji (mówiąc ściślej do Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne).
W założeniach znalazło się kilka innych ciekawych pomysłów, m.in. zapowiedź wprowadzenia obowiązku uruchomienia elektronicznych skrzynek podawczych w urzędach oraz wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż podmioty publiczne w rozumieniu ustawy.
Przedwczoraj Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji opublikowało na stronie BIP projekt nowych przepisów. Zamieszczamy go pod tym tekstem wraz z uzasadnieniem.
Z projektu wynika, że Ministerstwo faktycznie chce zwiększyć możliwości użycia komunikacji elektronicznej na linii obywatel-urząd. Co ważne, przedstawiony projekt zakłada zmiany nie tylko w Ustawie o informatyzacji, ale także w Kodeksie postępowania administracyjnego (KPA). To bardzo ważne, bo zmiany dokonane tylko w Ustawie o informatyzacji najprawdopodobniej nie byłyby skuteczne.
Zmiany w KPA mają nie tylko rozszerzyć możliwość komunikowania się z urzędem pocztą elektroniczną, ale także rozszerzyć dostęp do akt drogą elektroniczną. Forma elektroniczna ma być dopuszczona również dla takich czynności, jak np.
Prawo ma także dopuścić stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych jako załączników.
fot. Zitona
Projekt nowelizacji przewiduje też zmiany w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Dotyczą one m.in. zapewnienia stronie postępowania dostępu online do akt sprawy i wprowadzenia możliwości składania pism procesowych w formie dokumentu elektronicznego w postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Dopiero co opublikowany projekt ustawy trudno obecnie oceniać. Zawsze jednak warto pamiętać o tym, że rewolucja "na papierze" nie oznacza faktycznej zmiany na lepsze. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ma zamiar wprowadzić prawo, które będzie impulsem dla urzędów, aby poważnie potraktować komunikację elektroniczną. Na ten impuls urzędy będą musiały odpowiedzieć, przygotowując odpowiednie wzory dokumentów i dostosowując swoje procedury. Miejmy nadzieję, że pójdzie to jak należy.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|