Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

E-korespondencja z urzędem zrównana z papierową? Historia pojazdów? Ustawy wchodzą w życie

12-05-2014, 08:44

Komunikacja z urzędami może się odbywać wyłącznie elektronicznie, bo weszły w życie przepisy nowej ustawy o informatyzacji. Ponadto zaczęła obowiązywać ustawa, która umożliwi sprawdzanie w sieci historii pojazdów.

robot sprzątający

reklama


Warto wiedzieć, że w czasie minionego weekendu zaczęły obowiązywać dwie ustawy istotne dla rozwoju państwowych e-usług w naszym kraju.

E-komunikacja zrównana z papierem?

Pierwszą z tych ustaw jest nowelizacja Ustawy o informatyzacji, która weszła w życie 11 maja. Dziennik Internautów pisał o tej ustawie już wiele razy. Ma ona praktycznie zrównać komunikację elektroniczną z urzędem z komunikacją papierową. Ten cel ma być osiągnięty dzięki dwóm zabiegom:

  1. wprowadzeniu obowiązku posługiwania się przez podmioty publiczne elektroniczną skrzynką podawczą na platformie ePUAP; 
  2. wprowadzeniu zasady, że jeśli obywatel wybierze drogę komunikacji elektronicznej z urzędem, to korespondencja odbywać się będzie bez użycia papieru.

Nie przez zwykły e-mail

Korespondencja elektroniczna z urzędem nie będzie się odbywać przez zwykły e-mail. Pisma będą składane za pomocą skrzynek podawczych urzędów. Muszą być potwierdzone Profilem Zaufanym albo podpisem kwalifikowanym.

Stosowanie przynajmniej Profilu Zaufanego ma znaczenie dla przepisów dotyczących skutecznego doręczenia korespondencji. Jeśli urząd odpowie na pismo, obywatel otrzyma zawiadomienie w swojej skrzynce na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Następnie obywatel potwierdzi, że otrzymał pismo i będzie mógł się z nim zapoznać. Jednocześnie urząd dostanie sygnał, że korespondencja została doręczona i można prowadzić sprawę dalej.

Fikcja doręczeń

Jeśli obywatel nie odbierze pisma, urząd nie będzie go zawiadamiał zwykłą pocztą. Byłby to "powrót do papieru", którego ustawodawca nie chciał. 

Obywatel otrzyma powtórne elektroniczne zawiadomienie o przesyłce do odebrania. Przesyłka będzie uznawana za doręczoną po upływie 14 dni od wysłania pierwszego elektronicznego zawiadomienia. Co jednak istotne - pismo uznane za doręczone będzie pozostawało w skrzynce i będzie można się z nim zapoznać.

Warto tu zaznaczyć, że podobnie jest z tradycyjną pocztą. Przesyłka jest uznawana za doręczoną po dwóch awizach i po upływie 14 dni (tzw. fikcja doręczenia). Warto tu zaznaczyć, że w przypadku papierowej korespondencji doręczonej "fikcyjnie" nie jest możliwe zapoznanie się z pismem. W przypadku e-korespondencji taka możliwość będzie.

Jeśli obywatel obawia się, że może przeoczyć e-zawiadomienie, może dodatkowo ustawić sobie powiadomienie e-mail. Poniższa infografika, przygotowana przez ministerstwo cyfryzacji, wyjaśnia, o co chodzi (można kliknąć, by powiększyć).

inforgrafika

Łatwiej o profil zaufany

Warto w tym miejscu przypomnieć, że jeśli chcemy komunikować się z urzędem za pomocą ePUAP, potrzebny jest nam Profil Zaufany. Uzyskanie takiego profilu wymaga wizyty w urzędzie i potwierdzenia swojej tożsamości. Nowa ustawa o informatyzacji pozwoli na potwierdzanie profilu także w placówkach Poczty Polskiej i w bankach.

Ustawa wprowadza też szereg innych zmian, które ułatwią korzystanie z dokumentacji elektronicznej, np. możliwe będzie składanie pism procesowych w formie elektronicznej do sądów administracyjnych, a w postępowaniu administracyjnym dopuszczone zostaną elektroniczne kopie dokumentów papierowych (skany).

To wszystko to teoria, a jak będzie w praktyce? Przekonamy się. Kolejny krok należy do urzędów, które muszą przygotować m.in skrzynki podawcze, ale także wzory dokumentów i odpowiednie opisy usług.

Bliżej "Historii pojazdu"

Warto też dodać, że 10 maja zaczęła obowiązywać nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, które pozwoli na wprowadzenie e-usług Historia Pojazdu i Bezpieczny autobus. Również pisaliśmy o tym w DI.

Sonda
Czy masz już Profil Zaufany?
  • tak
  • nie
  • a co to jest?
wyniki  komentarze

Usługa o nazwie Historia pojazdu będzie przydatna przy kupowaniu samochodu. Przyszły nabywca pozna daty rejestracji, dane techniczne, informacje o badaniach technicznych oraz o tym, czy auto nie jest oznaczone jako kradzione. W celu uzyskania informacji trzeba będzie podać numer nadwozia VIN, datę pierwszej rejestracji oraz numer rejestracyjny pojazdu. Usługa będzie bezpłatna. Co istotne, dostępne będą jedynie dane o pojeździe, ale nie o właścicielu lub posiadaczu.

Natomiast dzięki usłudze Bezpieczny autobus rodzice, którzy wysyłają swoje dzieci na kolonie lub wycieczki, będą mogli sprawdzić informacje o autokarze.

Jak informuje MSW, trwają jeszcze prace programistyczne nad uruchomieniem obydwu e-usług. Ministerstwo zakłada, że powinny one wystartować w czerwcu.

Czytaj także: Portal dla bezdomnych za 49 mln - o co tu chodzi?

autobaza

Darmowe Sprawdzenie VIN

Sprawdź wypadkową przeszłość pojazdu

 

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Freepik



fot. Freepik







fot. Freepik



fot. Freepik