Od 1 stycznia podmioty publiczne (np. samorządy, Urząd Skarbowy itd.) oraz zawody zaufania (np. adwokaci, radcowie prawni) będą zobowiązane do wdrożenia e-Doręczeń. Obywatele sami podejmą decyzję, czy założą cyfrową skrzynkę odbiorczą. Dla tych, którzy z różnych przyczyn nie chcą lub nie mogą korzystać z doręczeń elektronicznych, Poczta Polska wprowadziła usługę hybrydową.
reklama
Z tego artykułu dowiesz się:
Usługa e-Doręczeń umożliwia bezpieczną komunikację online - nie tylko między administracją publiczną a obywatelami, lecz także pomiędzy firmami czy osobami prywatnymi. Poczta Polska świadczy takie usługi już od 3 lat. E-Doręczenia będą stopniowo zastępować tradycyjne listy polecone, gwarantując taką samą ważność prawną jak korespondencja papierowa oraz większe bezpieczeństwo.
E-Doręczenia to cyfrowe odpowiedniki listu poleconego, dzięki którym możliwe jest wysyłanie i odbieranie dokumentów z potwierdzeniem nadania i odbioru z każdego miejsca mającego dostęp do Internetu. Zamiast awiza, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych w placówce pocztowej oraz archiwizowania papierowej korespondencji, można dokonać tego bez wychodzenia z domu czy biura. Usługa działa podobnie do poczty e-mail, ale jest bezpieczniejsza. Dzięki unikalnym adresom do doręczeń elektronicznych (ADE), nadawanym na wniosek przez Ministra Cyfryzacji, mamy pewność, że korespondujemy z właściwym adresatem.
Niektórzy obawiają się, że z powodu np. wykluczenia cyfrowego zostaną pozbawieni możliwości otrzymywania oficjalnych pism od instytucji czy innych podmiotów. Niepotrzebnie. Dla wszystkich obywateli, którzy nie mogą lub nie chcą korzystać z e-Doręczeń, Poczta Polska świadczy Publiczną Usługę Hybrydową (PUH).
Jak to działa? Przesyłka elektroniczna np. od urzędu do adresata nieposiadającego skrzynki do e-doręczeń jest przekazywana do systemu Poczty Polskiej, gdzie w wyspecjalizowanych ośrodkach, w zabezpieczonej strefie z kontrolą dostępu jest automatycznie drukowana i kopertowana, a następnie doręczana w tradycyjny sposób odbiorcy.
Specjalne maszyny wydrukują i zapakują adresowane do nich przesyłki, a listonosze doręczą je w tradycyjny sposób.
Skala działania systemu e-Doręczeń pokazuje jego rosnące znaczenie:
Poczta Polska gwarantuje najwyższe bezpieczeństwo usługi hybrydowej, spełniając wymogi bezpieczeństwa w zakresie usługi wydruku, konfekcjonowania, skanowania i przetwarzania dokumentów. Ponadto zapewnia warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, tj. informacji przekazywanych w przesyłkach czy też danych podmiotów korzystających z usług pocztowych.
Czy muszę mieć skrzynkę do e-Doręczeń?
Nie, dla obywateli założenie skrzynki do e-Doręczeń jest dobrowolne. Jeśli nie posiadasz skrzynki, otrzymasz korespondencję w formie tradycyjnej dzięki Publicznej Usłudze Hybrydowej.
Jak otrzymam przesyłkę, jeśli nie mam skrzynki elektronicznej?
Przesyłka zostanie automatycznie wydrukowana i dostarczona przez listonosza w formie tradycyjnego listu.
Czy e-Doręczenia są tak samo ważne prawnie jak tradycyjny list polecony?
Tak, e-Doręczenia mają taką samą moc prawną jak tradycyjna korespondencja polecona.
Jak uzyskać adres do e-Doręczeń?
Adres do doręczeń elektronicznych (ADE) jest nadawany na wniosek przez Ministra Cyfryzacji.
Kto musi korzystać z e-Doręczeń od 1 stycznia?
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń od 1 stycznia dotyczy podmiotów publicznych (np. samorządów, Urzędu Skarbowego) oraz zawodów zaufania publicznego (np. adwokatów, radców prawnych).
Czy system e-Doręczeń jest bezpieczny?
Tak, system zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, włączając zabezpieczone strefy wydruku, kontrolę dostępu oraz pełną ochronę tajemnicy korespondencji.
Ilustracja: DALL-E
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|