Blisko 2/3 internautów posiada konto osobiste i duża część tej grupy korzysta z niego przez internet. Nie oznacza to jednak, że internauci mają mniej obaw dotyczących e-bankowości - wynika z badań firmy Gemius.
reklama
Wyniki V fali badania "Finanse i plany finansowe polskich internautów" zostały zaprezentowane w raporcie o tym samym tytule. Zestawiono w nim dane otrzymane w pięciu falach badania, zrealizowanych od marca 2009 r. do marca 2011 r.
Z badań wynika, że najbardziej popularnym produktem finansowym wśród polskich użytkowników internetu jest konto osobiste - jego posiadanie zadeklarowało blisko 2/3 wszystkich badanych. Z kolei posiadanie konta oszczędnościowego zadeklarowało 28% badanych. 67% tych, którzy korzystają z powyższych usług, obsługuje je przez internet.
Respondenci pytani o wykorzystywane funkcjonalności konta internetowego najczęściej wskazują sprawdzanie jego stanu, wykonywanie przelewów jednorazowych oraz sprawdzanie historii transakcji. Popularne, szczególnie wśród młodych internautów, są doładowania telefonu komórkowego.
Respondentów poproszono o wskazanie trzech najważniejszych zalet bankowości online. Najczęściej wymieniano:
Internauci są raczej zadowoleni z obsługi konta przez internet - 47% respondentów nie spotkało się z żadnymi problemami podczas używania tej usługi. Jeśli napotykali trudności, najczęściej był to niedziałający serwis banku (17% wskazań). 16% wskazywało trudności ze znalezieniem wszystkich opcji, z których chcieliby skorzystać w danym momencie.
Wyniki badania pokazują też, w jaki sposób banki dbają o bezpieczeństwo swoich przelewów. Popularne jest uwierzytelnianie transakcji hasłem wysyłanym w wiadomości SMS (obecnie 40% internautów w ten sposób autoryzuje transakcje, w poprzedniej fali - 38%), natomiast spada odsetek internautów, którzy wykorzystują kody jednorazowe (obecnie 19%, w poprzedniej fali 20%).
Tylko 15% badanych nie ma żadnych obaw w trakcie korzystania z usług banku przez internet. Osoby, które zauważają ryzyko związanie z korzystaniem z bankowości online, najczęściej wymieniają: możliwość włamania się do konta internetowego (54%), ryzyko utraty dostępu do konta związanie z przejęciem dostępu do loginu i hasła (47%) oraz możliwość kradzieży danych osobowych (36%).
Co ciekawe, w porównaniu do poprzedniej fali badania zwiększył się odsetek osób, które wybierają osobiste wizyty w banku, ponieważ obawiają się o bezpieczeństwo swoich pieniędzy podczas wykonywania przelewów internetowych (IV fala - 32%, V fala - 36%).
Obsługując swoje konto online respondenci najczęściej wykorzystywali popularne przeglądarki internetowe: Internet Explorer (37%) i Firefox (36%). Natomiast 14% badanych obsługuje swoje konto online za pomocą telefonu komórkowego.
Plany korzystania z dostępu internetowego w przyszłości deklarowała jedna trzecia badanych. Osoby w wieku 18-34 lata (21%) i osoby z wyższym wykształceniem (10%) są bardziej zainteresowane skorzystaniem z takiej możliwości niż osoby starsze (6%) i osoby gorzej wykształcone (7%).
Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet CAWI (kwestionariusz internetowy). Ankiety emitowane były losowo od 18 do 30 marca 2011 roku. Zebrano 4500 kwestionariuszy wypełnionych przez użytkowników internetu, w wieku co najmniej 18 lat.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|