Dziś petent biega z zaświadczeniami od urzędu do urzędu, podczas gdy te instytucje mogłyby elektronicznie wymieniać dane pomiędzy sobą. Wprowadzenie takiego rozwiązania jest celem województwa podlaskiego, które ustanowiło pilotażowy w skali kraju projekt "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II".
W ubiegły piątek Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku odwiedził Witold Drożdż, wiceminister odpowiedzialny za informatyzację. Podczas tej wizyty podpisano trójstronne porozumienie z Wojewodą Podlaskim Maciejem Żywno oraz Marszałkiem Województwa Podlaskiego Jarosławem Dworzańskim. Celem porozumienia jest pilotażowe uruchomienie w województwie podlaskim usług na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
W pierwszej kolejności uruchomione zostaną dwie usługi, które w ramach pilotażu świadczone będą mieszkańcom Białegostoku. Pierwsza z nich to: "Zakładanie działalności gospodarczej" - realizowana przez I i II Urząd Skarbowy w Białymstoku, Urząd Miasta Białystok, Urząd Statystyczny w Białymstoku oraz białostocki oddział ZUS.
Druga usługa, o bardzo prospołecznym charakterze to "Wydawanie zaświadczeń o dochodach na rzecz mieszkańców województwa podlaskiego ubiegających się o świadczenia społeczne lub rodzinne w ośrodkach pomocy społecznej". Realizowana jest przez I i II Urząd Skarbowy w Białymstoku, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Białymstoku oraz ZUS.
Celem usługi jest wyeliminowanie roli petenta jako "przekaźnika" informacji pomiędzy organami administracji publicznej. Dziś klienci ośrodków pomocy społecznej składając wnioski o przyznanie świadczeń społecznych bądź rodzinnych, muszą dołączać zaświadczenia o dochodach za ubiegły rok, wydawanych w postaci papierowej przez właściwe urzędy skarbowe. Rocznie urzędy skarbowe woj. podlaskiego wystawiają ok. 300 tys. zaświadczeń o dochodach na potrzeby świadczeń społecznych i rodzinnych.
Elektroniczna wymiana informacji pomiędzy ośrodkiem pomocy społecznej i właściwym urzędem skarbowym, uwolni klienta od „bieganiny”. Odciążeni zostaną również urzędnicy, którzy obecnie muszą drukować zaświadczenia z systemów informatycznych po to tylko, aby po przeniesieniu ich przez obywatela, informacja miała być ponownie wpisywana do systemu informatycznego innego urzędu.
Przedstawiciele województwa podlaskiego mówią, że pilotaż ma przełamać bariery legislacyjno-organizacyjne orazwskazać kierunki rozwoju systemów teleinformatycznych w Polsce, które mają służyć usprawnianiu administracji i eliminacji zbędnego angażowania obywateli do przenoszenia informacji pomiędzy urzędami.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|