Podpowiadamy m.in. jak uzyskać kod AUTHINFO, ile trzeba na niego czekać i czy rejestrator ma obowiązek podać kod umożliwiający transfer domeny. Warto też zwrócić uwagę na promocyjne ceny domen i regulaminy, ponieważ czasami rejestratorzy wymagają kary za transfer domeny.
reklama
Co to jest kod AUTHINFO?
AUTHINFO jest kodem zabezpieczającym proces transferu polskiej domeny (np. .pl, .com.pl) pomiędzy dwoma rejestratorami. Analogiczny mechanizm funkcjonuje także w świecie domen globalnych (np. .com, .net, .info), tyle że w tym przypadku są to kody o nazwie AUTHCODE.
Kto wydaje kod i do czego służy AUTHINFO?
Kod na wniosek abonenta domeny jest generowany przez dotychczasowego rejestratora. Następnie abonent przekazuje AUTHINFO dowolnie wybranemu rejestratorowi, do którego zamierza przenieść domenę. Nowy rejestrator na podstawie kodu ma możliwość zainicjowania procedury transferu. AUTHINFO zabezpiecza więc abonentów domen przed nieuprawnionym wykonaniem transferu i jest konieczny, aby transfer przeprowadzić.
Czy istnieją domeny, które nie są zabezpieczone?
Do tej grupy należy domena .eu, w przypadku której do przeprowadzenia transferu wystarczy potwierdzenie tej operacji za pośrednictwem wiadomości e-mail przesyłanej do abonenta.
Jak szybko generowany jest kod?
Uprawniony pracownik rejestratora domeny ma możliwość wygenerowania kodu praktycznie „od ręki”. Szybkość wygenerowania kodu zależy więc wyłącznie od organizacji procesu wydawania kodów u danego rejestratora. Należy bowiem pamiętać, że rejestrator przed wydaniem kodu musi zweryfikować tożsamość osoby, która o to wnioskuje. Nie może być tutaj mowy o pomyłce, a całą procedurę zwykle precyzyjnie określa regulamin danego rejestratora.
Według NASK szybkość generowania kodu AUTHINFO nie powinna mieć żadnego wpływu na jego udostępnienie, które dokonywane jest na każde żądanie abonenta nazwy domeny, z którą ten kod jest związany.
Jak uzyskać kod AUTHINFO?
Jeśli chodzi o procedury, na jednym biegunie wyróżniamy grupę rejestratorów, którzy pozwalają wyświetlić kod AUTHINFO bezpośrednio w panelu administracyjnym. Jest to najsprawniej funkcjonujący proces wydawania kodu AUTHINFO. Przykładem z drugiego bieguna będzie przesyłanie kodu listem poleconym. W ten sposób kod wydaje jeden ze znaczących polskich rejestratorów. Należy liczyć się z tym, że w zależności od sprawności przesyłania korespondencji operacja ta może potrwać kilka dni.
Najczęściej spotykaną procedurą jest jednak wydawanie kodu po wypełnieniu wniosku odsyłanego do rejestratora faksem lub mailem (jako skan lub zdjęcie z aparatu cyfrowego). Sam kod jest generowany i wysyłany na adres e-mail abonenta zarejestrowany w systemie rejestratora. W ten sposób chronione są interesy obu stron, a jednocześnie cała procedura nie jest nadmiernie uciążliwa i wydanie kodu jest możliwe nawet w ciągu jednego dnia.
Czy kod AUTHINFO zostanie mi wydany, jeśli zalegam z płatnościami?
Według NASK wydanie kodu AUTHINFO nie może być uzależnione od uiszczenia opłaty. Kwestia dochodzenia roszczeń od abonenta z tytułu niezapłaconych świadczeń za wykonane na jego rzecz usługi jest odrębnym zagadnieniem. Takie roszczenia powinny być dochodzone niezależnie od wydania AUTHINFO.
Jakie problemy mogą występować w przypadku kodu AUTHINFO?
Problem pojawia się najczęściej w sytuacjach, gdy klient zakupił domenę w atrakcyjnej promocji, poniżej realnej ceny rejestracji tej domeny w NASK. Praktyka pokazuje, że wielu rejestratorów tak układa regulaminy, aby zobowiązać klienta do przedłużenia domeny u tego samego rejestratora. W ten sposób firma odzyskuje z nawiązką stratę z pierwszego roku. Jest to działanie zgodne z prawem, choć najczęściej mało korzystne dla klientów.
Jednak nawet takie regulaminowe haczyki nie mogą być podstawą do odmowy wydania kodu AUTHINFO lub zwlekania z przesłaniem kodu do momentu uregulowania należności za przedłużenie domeny. Reguły NASK-u są tutaj klarowne – rejestrator zawsze ma obowiązek wydać kod AUTHINFO.
W praktyce problem leży w możliwości wykorzystania tego kodu. Jeśli regulamin promocji zaakceptowany przy rejestracji domeny tak stanowi, dokonanie transferu do innego rejestratora przed (najczęściej) pierwszym odnowieniem może rodzić obowiązek zapłaty kary umownej na rzecz dotychczasowego rejestratora.
Rejestrując domeny, warto wyszukiwać rejestratorów, którzy nie stosują promocji obwarowanych tego rodzaju kruczkami prawnymi. Od wielu lat przybywa rejestratorów, którzy klarowność zasad współpracy z klientem przedkładają ponad chwilowy zysk. U tych rejestratorów nie będziemy musieli przedłużać domeny.
Ile mam czasu na transfer domeny, zanim ta wygaśnie?
Problem, jaki może wystąpić przy transferze domeny, to zbyt późne zainicjowanie transferu. Dla domen polskich nie można przeprowadzić transferu, gdy do końca terminu ważności domeny pozostało mniej niż 6 dni. Są to wymogi NASK-u, na które żaden rejestrator nie ma wpływu.
Dla domen globalnych trzeba przewidzieć jeszcze dłuższy okres transferu, gdyż procedury w tym przypadku są bardziej złożone. Dla domen takich, jak .com, .net, .org, zaleca się inicjować procedurę transferu co najmniej 7 dni, a najlepiej 14 dni przed końcem ważności domeny. O szczegółowe procedury warto pytać pracowników obsługi klienta nowego rejestratora.
Co jeśli do wygaśnięcia domeny pozostało mniej niż 6 dni?
W takim przypadku sytuacja nie jest beznadziejna. Rejestratorzy mają bowiem techniczną możliwość przetransferowania domeny już po jej wygaśnięciu, w trakcie 15-dniowego okresu zawieszenia domeny. Nie jest to jednak standardowa procedura. Realizacja transferu w ten sposób wymaga kontaktu z obsługą techniczną nowego rejestratora i w praktyce tylko najbardziej elastyczni rejestratorzy oferują taką możliwość.
Autorem odpowiedzi na pytania jest Paweł Gruszecki, Dyrektor IT w Vbiz.pl. NASK w wypowiedziach reprezentuje Artur Piechocki.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|