Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Dezinformacja i manipulacja w internecie – wyniki badań NASK

08-05-2019, 19:14

Z manipulacją lub dezinformacją w internecie zetknęła się w ostatnich miesiącach ponad połowa polskich internautów, wynika z najnowszego badania Pracowni Badań Społecznych NASK.

robot sprzątający

reklama


Badacze NASK zapytali Polaków o ich opinie i obserwacje, dotyczące działań dezinformacyjnych w sieci. Respondenci są świadomi zjawiska. Uważają, że nieprawdziwe lub zmanipulowane informacje występują w sieci powszechnie, choć aż 32,8% badanych na pytanie, czy w ostatnich miesiącach spotkali się z fałszywymi lub zmanipulowanymi informacjami, odpowiedziało „trudno powiedzieć”:

  • codziennie styka się z nimi 8,3% ankietowanych, kilka razy w tygodniu - 15,6%, raz w tygodniu - 11,1%, tylko 2,3% respondentów wybrało odpowiedź „nigdy”,
  • fake news - to najczęstszy rodzaj dezinformacji, z jakim spotykają się Polacy (29,9%),
  • respondenci wymieniają też trolling (15,6%), działania przez fałszywe konta, np. na portalach społecznościowych (14,9%) i zmanipulowane zdjęcia (8,3%).

W kontekście zbliżających się wyborów do Europarlamentu: ok. 64% badanych uważa, że istnieje zjawisko dezinformacji, której celem jest wpływanie na wynik demokratycznych wyborów.

Jako miejsca, w których manipulacja i dezinformacja występują najczęściej, aż 46,1% badanych wskazało portale informacyjne.

Z uzyskanych odpowiedzi respondentów wynika, że duża część polskich internautów ma poważne problemy z odróżnianiem opinii od faktu. 19% badanych wprost twierdzi, że nie sprawdza wiarygodności internetowych informacji ani ich źródeł - mówi Kierownik Pracowni Badań Społecznych NASK dr Rafał Lange.

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych użytkowników internetu w Polsce.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *