Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Co robić, jeśli wylicytowałeś przedmiot, ale go nie otrzymałeś? Na przykładzie eBay.pl

04-07-2011, 18:59

W historii serwisów aukcyjnych zdarzały się już różne pomyłki. Można było wylicytować samochód wart kilka tysięcy złotych za kilkukrotnie mniejszą cenę. Co należy zrobić, jeśli wygramy licytację, a sprzedawca nie chce przekazać przedmiotu w nasze ręce? Odpowiedzialność leży także po stronie kupującego.

Do Dziennika Internautów zgłosił się Czytelnik, który wygrał licytację i domaga się sfinalizowania umowy kupna-sprzedaży.

Wygrałem (...) na licytacji sprzęt do tworzenia muzyki ale sprzedający nie chce wysłać do mnie wylicytowanego przedmiotu. Podejrzewam, że nie jest usatysfakcjonowany osiągniętą ceną (sprzęt warty ok. 2000 zł wylicytowałem za 200 zł). (...) eBay.pl nie chce mi ujawnić danych.

Przepisy chroniące konsumentów, a tym samym kompetencje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy kupujący jest konsumentem, a sprzedający przedsiębiorcą. Dlatego też w tym przypadku ww. organ nie może nic zrobić.

Każda aukcja może być odosobnionym przypadkiem z uwagi na opis aukcji i regulamin serwisu aukcyjnego. Inaczej jest też w przypadku popularnej opcji „Kup Teraz”, ponieważ sytuacja prawna może być diametralnie inna.

- Aby móc mówić o potencjalnych roszczeniach kupującego Czytelnika, należy zastanowić się, czy umowa została skutecznie zawarta. W przypadku sprzedaży dokonywanej za pomocą aukcji umowa sprzedaży w myśl art. 701 § 1 k.c. jest zawierana w drodze aukcji. Co ważne - warunki aukcji mogą być zmienione lub odwołane tylko wtedy, gdy zastrzeżono to w ich treści. Jeżeli zastrzeżenia takiego nie było, nie można zmienić warunków prowadzonej aukcji - tłumaczy aplikant adwokacki Michał Kluska z Kancelarii Olesiński & Wspólnicy, członek Zespołu Eksperckiego Prawa Mediów Elektronicznych.

>> Czytaj też: Sprzedawali gips zamiast Viagry w internecie

Sonda
Czy kiedykolwiek wygrałeś przedmiot na aukcji internetowej i go nie otrzymałeś?
  • tak
  • nie
  • nie kupuję na aukcjach
wyniki  komentarze

Po stronie kupującego jest też ważny punkt do spełnienia – za przedmiot licytacji należy zapłacić. Warto w tej sytuacji spełnić świadczenia leżące po stronie kupującego, tj. zapłatę ceny sprzedaży oraz zgłoszenie gotowości do odebrania rzeczy. Gdyby takie polubowne załatwienie nie przyniosło oczekiwanych skutków, to pozostaje wystąpienie na drogę postępowania sądowego – tłumaczy Marcin Błaszyk, prawnik Kancelarii Renta Urowska i Wspólnicy / SLC s.c. Jeśli doszło do zapłaty, a kupujący towaru nie otrzymał, można przypuszczać, że doszło do popełnienia przestępstwa oszustwa z art. 286 Kodeksu karnego – dodaje.

Zgodnie z prawem kupujący może żądać danych sprzedającego. Zgodnie z regulaminem serwisu eBay – umowa podlega prawu polskiemu, zatem Czytelnik powołując się na art. 23 ust 1 pkt 2 oraz 5 może wystąpić do operatora serwisu aukcyjnego z żądaniem udostępniani mu odpowiednich danych umożliwiających powzięcie kroków prawnych - tłumaczy Michał Kluska.

Przedstawicielka serwisu eBay.pl, Wioleta Wrześniak, zapytana o możliwość otrzymania szczegółowych danych sprzedającego, informuje, że ważnym aspektem jest czas: do 60 dni i powyżej 60 dni od zakończenia aukcji.

1. W przypadku transakcji w serwisie eBay przewidujemy jej zakończenie w ciągu 60 dni (po tym okresie przedmioty są usuwane ze strony i przenoszone do archiwum). W okresie 60 dni partnerzy mają możliwość poproszenia o dane kontaktowe, korzystając z naszego systemu.

- Kliknij przycisk: Wyszukiwanie zaawansowane znajdujący się w prawym górnym rogu każdej strony serwisu eBay.

- W lewym menu kliknij łącze: Znajdź informacje kontaktowe.

- Podaj nazwę partnera handlowego i numer przedmiotu, a następnie zatwierdź swój wniosek.

2. W przypadku gdy minęło więcej niż 60 dni, użytkownik (w zależności od rodzaju sprawy – zazwyczaj kupujący) ma możliwość zgłosić sprawę na Policję. Policja po przyjęciu raportu ma możliwość złożyć pisemną prośbę o udzielenie informacji (mogą to być zarówno informacje kontaktowe, jak również szczegóły odnośnie transakcji). Policjant po otrzymaniu informacji przekazuje je osobie zgłaszającej sprawę. Gdy użytkownik posiada niezbędne informacje, ma następnie możliwość dalszych działań, np. zgłoszenia sprawy do sądu lub innych organów sprawiedliwości.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl

Wszystkie Listy czytelników kierowane do DI są czytane przez redaktorów. Niektóre pytania / prośby do redakcji mogą dotyczyć szerszego grona internautów, wymagać wypowiedzi ekspertów lub zainteresowanych stron, wówczas traktowane są jako tematy interwencyjne. Wszelkie sprawy, którymi Waszym zdaniem powinniśmy się zająć prosimy kierować na adres: interwencje@di.com.pl


Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR