W 2007 roku już 42 proc. polskich internautów robiło zakupy w sklepach internetowych, a 21 proc. brało udział w aukcjach. W sieci najczęściej kupowaliśmy odzież i buty, a nie, jak dotychczas, książki - wynika z raportu Money.pl i eCard SA.
reklama
Prawie połowa polskich internautów nigdy jeszcze nie dokonywała zakupów w internecie. Odsetek ten jednak spada – z 73 procent w 2005 roku, 56 procent w roku 2006 do 51 procent w roku 2007. Tymczasem, jak wynika z badań firmy Nielsen wynika, tylko 14 procent internautów w skali całego świata nie kupiło jeszcze niczego online.
Z kolei przynajmniej raz kupiło coś przez internet 875 milionów konsumentów z całego świata, czyli 86 procent wszystkich internautów. W przypadku Europy odsetek ten jest jeszcze większy - aż 93 procent europejskich użytkowników internetu przynajmniej raz kupiło coś w Sieci. Europejczycy wyprzedzają na tym polu nawet mieszkańców Ameryki Północnej, gdzie 92% internautów dokonało zakupów online, choć w samym USA jest to już 94%, w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Japonii – po 97 procent, a w Korei Południowej 99 procent - informuje Money.pl za firmą badawczą Nielsen.
Wracając do polskiego rynku, z raportu Money.pl i eCard wynika, że wśród polskich e-klientów nadal przeważają mężczyźni. Stanowią oni 57 procent klientów sklepów internetowych i 65 procent uczestników aukcji. Obserwując poprzednie lata można jednak stwierdzić, że proporcje w dokonywaniu zakupów online przez polskich mężczyzn i kobiety powoli zmierzają do zrównania się.
Nadal zakupy w internecie są domeną ludzi młodych, ale odsetek starszych e-klientów ciągle rośnie. W 2006 roku tylko 19 procent klientów sklepów internetowych stanowiły osoby w wieku 40-59 lat. Rok później było ich już 22 procent. Osoby w tym wieku w internecie robią zakupy przede wszystkim w e-sklepach, znaczenie rzadziej uczestniczą w aukcjach.
Co ciekawe, wśród e-klientów sklepów internetowych nadal najwięcej jest tych, którzy deklarują że nie posiadają żadnych dochodów. Tacy internauci dominują szczególnie w serwisach aukcyjnych. W ciągu ostatniego roku zwiększył się także udział osób bardzo dobrze zarabiających - i to zarówno wśród klientów sklepów internetowych, jak i uczestników aukcji.
W polskim internecie w 2007 roku wzrosła sprzedaż online wszystkich rodzajów produktów z wyjątkiem oprogramowania komputerowego. Na czołówkę rankingu produktów najczęściej kupowanych przez internet wysunęła się odzież i obuwie. W sieci kupuje je niespełna 18 procent internautów, podczas gdy rok wcześniej było ich niecałe 14 procent. Sprzedaż książek, choć spadła na drugą pozycję, również zyskała na popularności. W 2006 roku książki kupowało on-line 15,3 procent użytkowników sieci, a w 2007 roku - 16,6 procent.
Większe wzrosty odnotowały także kosmetyki oraz sprzęt sportowy i turystyczny. W 2007 roku kosmetyki kupowało on-line 9,5 procent internautów, a rok wcześniej - 8,3 procent. Natomiast popularność sprzętu sportowego i turystycznego wzrosła z poziomu 4,9 procent do 6 procent. Warto również wspomnieć, że rośnie zainteresowanie polskich internautów produktami niszowymi. 2,75 procent użytkowników Sieci deklarowało, że kupuje online artykuły kolekcjonerskie lub hobbystyczne, a 1,4 procent - instrumenty muzyczne.
Szczegóły w raporcie Money.pl i eCard SA pt. Co Polacy kupują w internecie?
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*