Już pierwszego dnia świąt lista przypadków, w których nie będzie można odstąpić od umowy i zwrócić towar zakupiony w internecie, zostanie wydłużona. Jakie czekają nas zmiany?
reklama
Najnowszy raport PayPal wskazuje, że aż 45 proc. Polaków minimum raz otrzymało produkt niezgodny z ich oczekiwaniami. Choć można taki przedmiot zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od daty dostawy i odzyskać zapłacone pieniądze, to 2 na 5 badanych nie korzysta z takiej możliwości. Tłumaczą to najczęściej koniecznością zapłaty za jego odesłanie, skomplikowanymi procedurami lub brakiem czasu.
Warto zresztą wiedzieć, że takie prawo przysługuje konsumentowi nie zawsze. Brak możliwości zwrotu towaru pojawia się najczęściej w przypadku produktów robionych na specjalne zamówienie, jak np. koszulki z nadrukami, produkty z wygrawerowaną dedykacją czy te o bardzo krótkim terminie przydatności. Lista towarów, których nie można zwrócić, jest jednak dłuższa i dotyczy również usług.
Z jednej strony nowe przepisy wydłużą do 14 dni termin na zwrot produktów zamawianych przez internet, z drugiej zaś w niektórych przypadkach pozbawią klientów prawa do oddania produktu, gdy ci naruszą jego opakowanie. Dotyczy to przede wszystkim zakupionych w ten sposób kosmetyków i leków. Tych nie będzie można zwrócić, gdy otworzymy ich opakowanie, np. odkręcając tubkę z kremem, naruszając przy tym fabryczne zabezpieczenie. Wtedy ze względów higienicznych sklep nie będzie mógł ich sprzedać kolejnej osobie. Podobnie jest już teraz z filmami, muzyką i oprogramowaniem zapisanym na płycie - nie można ich oddać, jeśli zdejmiemy folię zabezpieczającą pudełko lub zerwiemy specjalną plombę.
Ta sama zasada będzie dotyczyła produktów standardowych, ale konfigurowanych według wytycznych klientów z użyciem dostępnej palety materiałów oferowanej przez producenta. Nowe przepisy nie pozwolą np. na zwrócenie mebla, który fabryka wyprodukowała według specyficznych wymagań klienta, mimo że będzie to standardowy towar.
– Taki zapis jest uzasadniony i chroni interesy sprzedawców. W przypadku możliwości określenia dużej liczby modyfikowalnych parametrów może powstać produkt na tyle unikatowy, że nikomu innemu może już nie odpowiadać, więc ciężko byłoby go sprzedać. Wyobraźmy sobie komplet wypoczynkowy, wart kilkanaście tysięcy złotych, złożony z wybranych przez klienta materiałów, zgodnych z jego osobistymi preferencjami i gustem. Jego zwrot byłby zwykłą stratą dla firmy, która go sprzedała – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Dodaje również, że brak możliwości zwrotu nie oznacza utraty prawa do reklamacji.
Trochę inaczej wygląda kwestia odstąpienia od umowy dotyczącej świadczenia usług, która została zawarta na odległość. Klientowi, tak samo jak w przypadku zakupu produktów, przysługuje obecnie prawo do odstąpienia od umowy w regulowanym przez ustawę terminie. Jednak w tym czasie nie może on z nich korzystać. Może za to wyrazić zgodę na wcześniejsze rozpoczęcie ich świadczenia, ale utraci wtedy prawo do rezygnacji.
– Nowa ustawa wprowadzi duże zmiany w tym zakresie i pozwoli zrezygnować nawet w takim przypadku. Klient będzie musiał jednak zapłacić za świadczenie usług w czasie, który upłynął od momentu zamówienia do rezygnacji, czyli za 1 do 14 dni. Warto jednak wiedzieć, że gdy usługa zostanie zrealizowana w całości, np. firma zajmująca się tłumaczeniami wykona pracę w całości, odstąpienie od umowy nie będzie już możliwe – tłumaczy Rafał Stępniewski.
Nowa ustawa o prawach konsumentów kupujących przez internet jest największą tego typu zmianą od lat. Jedną ze zmian, jakie wprowadza, jest wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy z 10 do 14 dni. Warto jednak pamiętać, że oprócz rozszerzenia praw konsumentów, nakłada na nich również nowe ograniczenia.
Czytaj także: Odstąpienie od umowy przy zakupach w e-sklepie dziś i po nowelizacji prawa
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|