Przed nami kolejny długi weekend. Jest to idealny czas, aby wyjechać do jednego z europejskich miast. Kilka dni urlopu wystarczy, aby zobaczyć najważniejsze atrakcje turystyczne. Co może nas zaskoczyć, to nieprzewidziane utrudnienia ze strony linii lotniczej, hotelu lub firmy wynajmującej auta. Eksperci podpowiadają, jak sobie z nimi poradzić.
reklama
Po 2 godzinach oczekiwania na lot jesteś uprawniony do informacji i opieki w postaci posiłków i napojów. 3-godzinne opóźnienie lotu w miejscu lądowania bądź jego odwołanie może uprawniać cię do odszkodowania od 250 do 600 euro. W przypadku dłuższego oczekiwania na lot zastępczy (w nocy) jesteś uprawniony również do noclegu w hotelu, a także transportu z i na lotnisko. 5-godzinne opóźnienie bądź odwołanie lotu uprawnia do rezygnacji i zwrotu kosztów przelotu.
Wszelkie nieprawidłowości (uszkodzenie/opóźnienie bagażu) zgłoś na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych. Zachowaj raport PIR. Poza zgłoszeniem szkody na lotnisku, złóż pisemną reklamację do linii lotniczej. W przypadku uszkodzenia bagażu masz na to 7 dni od czasu zdarzenia, natomiast w sytuacji opóźnienia 21 dni od odebrania bagażu. W czasie oczekiwania na opóźniony bagaż masz prawo zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (np. odzież, bieliznę, artykuły higieniczne) - zachowaj rachunki i prześlij je linii lotniczej żądając pełnego zwrotu. Odszkodowanie za uszkodzenie lub opóźnienie bagażu może wynieść nawet około 6000 zł, poniesioną szkodę należy jednak udowodnić.
Jeżeli standard pokoju hotelowego jest niezgodny z ofertą, zgłoś nieprawidłowości już na miejscu, prosząc o pisemne potwierdzenie. Zadbaj o dokumentację fotograficzną, pokazującą rozbieżność z zakupioną ofertą. Jeżeli wynajmujesz pokój/mieszkanie od osoby fizycznej korzystając z platformy tj. Airbnb, nie będą ci przysługiwały uprawnienia konsumenckie.
Wypożyczając samochód sprawdź, co znajduje się w cenie najmu oraz zweryfikuj informacje o wszystkich obowiązkowych opłatach. Pamiętaj, zakup ubezpieczenia jest dobrowolny, firma nie powinna zmuszać do zakupu opcji dodatkowych. Zrób zdjęcie samochodu oraz licznika przed jego odbiorem. Ewentualne uwagi i dane z licznika dopisz do umowy prosząc o podpis osoby wydającej i odbierającej auto. Podpisując protokół zdawczo-odbiorczy zachowaj kopię dla siebie.Przygotuj oświadczenie z informacją, że wypożyczalnia przy odbiorze nie stwierdziła żadnych wad oraz w jakim terminie nastąpi zwrot kaucji - przedsiębiorca nie musi się jednak wyrazić na to zgody.
Pobierz aplikację ECC-Net Travel App, przygotowaną przez sieć Europejskich Centrów Konsumenckich i korzystaj z porad prawnych offline będąc za granicą. Dzięki aplikacji w prosty i szybki sposób znajdziesz informacje nt. praw konsumenta w czasie podróży.
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|