Cyberprzestępcy w 2017 roku ukradli 146,3 mld euro. Najnowszy raport ujawnia cechy charakterystyczne dla ich ofiar.
reklama
Raport 2017 Norton Cyber Security Insights wskazuje, że ofiary cyberprzestępstw na całym świecie mają podobny profil – są to zwykli użytkownicy, którzy cechują się nadmierną pewnością siebie i używają wielu urządzeń w domu, jak i poza nim. Jedna na trzy ofiary cyberprzestępstw na świecie posiadała urządzenie typu „smart device”, umożliwiające przesyłanie danych (34%). Dwukrotnie więcej poszkodowanych posiada urządzenie podłączone do sieci w domu i robi zakupy za pośrednictwem urządzenia mobilnego poza domem w porównaniu z tymi, którzy nie padli ofiarą przestępstwa.
Ofiary częściej lekceważą podstawy bezpieczeństwa cyfrowego, przez co ich „wirtualne drzwi” pozostają szeroko otwarte. Częściej używają tego samego hasła do wszystkich kont online (20% poszkodowanych w porównaniu z 12% osób, które nie padły ofiarą przestępstwa) i współdzielą przynajmniej jedno hasło do konta z innymi (42% kontra 20%), zaprzeczając jednocześnie swoim wysiłkom na rzecz bezpieczeństwa. Nawet używając różnych haseł, niemal dwukrotnie częściej zapisują je w pliku w swoim urządzeniu w porównaniu z osobami, które nie padły ofiarą tego typu przestępstwa (16% kontra 9%). 39% ofiar cyberprzestępstw na świecie – pomimo swoich doświadczeń – nabrało zaufania do własnych umiejętności ochrony danych i informacji osobowych przed przyszłymi atakami.
Pliki co dziesiątej osoby objętej badaniem na świecie były przetrzymywane dla okupu. Spośród tych, którzy doświadczyli ataku ransomware, blisko jedna piąta (17%) twierdzi, że zapłaciła okup i nie otrzymała nic w zamian. 43% badanych przyznaje, że nigdy nie robi kopii zapasowych wszystkich swoich urządzeń, a więcej niż co dwudziesty nigdy nie instaluje aktualizacji oprogramowania, ryzykując trwałą utratę swojego cyfrowego mienia raz na zawsze.
Spośród tych, którzy padli ofiarą cyberprzestępstw w Europie, 60% doświadczyło ataku w minionym roku. 37% ofiar tego typu przestępstw w Wielkiej Brytanii przekazało informacje osobiste lub finansowe w odpowiedzi na podejrzaną wiadomość e-mail. Więcej niż jedna na trzy badane osoby w Szwecji padło ofiarą phishingu. Dwie na pięć ofiar cyberprzestępstw w Wielkiej Brytanii doświadczyło włamania poprzez sieć WiFi w domu. W większości krajów europejskich więcej niż co druga ofiara tego typu przestępczości doświadczyła infekcji złośliwym oprogramowaniem.
Pomimo rozpowszechnienia takich form cyberprzestępczości, badani podają, że w zeszłym roku ponieśli też znaczne straty finansowe w wyniku szkód spowodowane kradzieżą tożsamości, oszustw dotyczących kart kredytowych lub debetowych, kradzieży przy dokonywaniu zakupów online oraz włamania do e-maili lub mediów społecznościowych.
81% badanych na świecie uważa, że cyberprzestępczość powinna być traktowana jak działalność kryminalna, lecz szczegółowe pytania ujawniają sprzeczności. Wielu respondentów uznaje za dopuszczalne: czytanie czyichś maili bez pozwolenia (więcej niż co czwarty badany), wysłanie fałszywego adresu e-mail lub adresu innej osoby do identyfikacji swojej osoby (więcej niż co piąty badany), a nawet dostęp do czyichś kont finansowych bez jego zezwolenia (jeden na siedmiu badanych). Co więcej, co piąty twierdzi, że kradzież informacji online nie jest tak zła, jak kradzież mienia w tzw. „prawdziwym życiu”.
Źródło: Symantec
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|