Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Adware - mały sekret dużych firm

27-03-2006, 10:23

Można walczyć z twórcami adware, ale bardziej logiczne wydaje się dotarcie do źródła ich zarobków, czyli do reklamodawców - uważa organizacja Center for Democracy and Technology (CDT), która postanowiła sprawdzić, czy firmy są świadome inwestowania w tak agresywna reklamę.

Adware to oprogramowanie, które może instalować się na komputerze użytkownika bez jego wiedzy lub wprowadzając go wcześniej w błąd. Zwykle dostaje się tam podczas surfowania po internecie, albo też wraz z instalacją różnych aplikacji.

Kiedy już dostanie się na komputer ofiary zaczyna wyświetlać na ekranie niechciane reklamy (często w formie okienek pop-up), stwarzając zagrożenie dla prywatności i bezpieczeństwa komputera, a jednocześnie obniżając wydajność maszyny - ostrzega CDT w raporcie zatytułowanym "How Advertising Dollars Encourage Nuisance and Harmful Adware and What Can be Done to Reverse the Trend". Zdaniem badaczy, tego typu działalność potrafi skutecznie zniechęcić niektóre osoby do korzystania z internetu.

Kilka miesięcy temu organizacja Anti-Spyware Coalition (ASC) zaliczyła oprogramowanie adware do "technologii niepożądanych". Prawodawcy do dziś nie są pewni, czy jego stosowanie należy uznać za nielegalne. Problem w tym, że istnieje wiele jego rodzajów, a niektóre są nieszkodliwe i rzetelnie informują użytkownika o instalacji.

CDT w swoim raporcie dotyczącym adware wymienia z nazwy 10 firm, których produkty lub usługi są reklamowane za pomocą takich niepożądanych programów. Zdaniem badaczy to właśnie te firmy (jak i inne reklamowane przy pomocy adware) są winne temu, że takie "niepożądane technologie" w ogóle funkcjonują. Można liczyć na to, że wywarcie odpowiedniego nacisku na reklamodawców pozbawi twórców adware zarobków, a wtedy problem sam się rozwiąże.

Raport CDT ukazuje zależności jakie istnieją pomiędzy firmami i agencjami reklamowymi a twórcami adware. Reklamodawcy po prostu zawierają wiele umów nie precyzujących tego, na co dokładnie zostanie wydany każdy dolar. Czasami nie wiedzą gdzie ostatecznie pojawi się ich reklama. Spowodowane jest to zwykle skomplikowaną siecią pośredników pomiędzy zleceniodawcą a końcowym odbiorcą reklam. Zdarza się jednak, że czasem po prostu nie chcą wiedzieć, że ich reklama trafi do użytkowników jako adware.

Organizacja zidentyfikowała 20 firm reklamujących się poprzez adware tworzone przez firmę 180solutions. Następnie CDT skontaktowało się z tymi firmami pytając, czy realizują one politykę, która zapobiegałaby stosowaniu adware w kampanii reklamowej. Osiem firm przyznało się, że nie podejmuje takich działań. Dziesięć przedsiębiorstw nie odpowiedziało na pytania, a z dwoma CDT nie skontaktowało się w ogóle.

Szczegóły w pełnym tekście raportu CDT - "Following the Money: How Advertising Dollars Encourage Nuisance and Harmful Adware and What Can be Done to Reverse the Trend" (.pdf)

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Komórka zamiast ściągi